Hoppa till innehåll
Projektet Tillsammans för tåg i tid, TTT, drivs med representanter från hela branschen Trafikverket, Tågoperatörerna, Swedtrain samt Svensk Kollektivtrafik och syftar till att förbättra punktligheten till 95 procent år 2020. Projektet följs upp och målen är satta utifrån antalet förseningstimmar och åtta ”Effektområden” har skapats. Ett effektområde är Fordon. Fordonsgruppen har arbetat fram ett antal nyckeltal och under hösten ska mätningarna dra igång. Varje operatör står för rapporteringen av sina fordonsfel som rapporteras in på en aggregerad nivå. BTO och Svensk Kollektivtrafik ansvarar för sammanställningen. Tanken är att få en enhetlig mätning i branschen och kunna följa upp och analysera fordonsfelen för att minska dessa och förbättra punktligheten.

Definitionerna av nyckeltalen som tagits fram är:

  1. Stoppande fel per miljon kilometer
    Fel som gör att fordonet inte kan köras vidare. Fordonet måste tas ur trafik med assistans – bogseras, transportköras alternativt lagas på plats. Där operatören gör bedömningen att turen inte kan fullföljas med det fordonet och väljer att ta fordonet ur trafik och antingen ersätta med ett annat fordon alternativt ställa in hela eller del av sträckan.
    Endast unika incidenter räknas.
  2. Fordonsfel som har orsakat störningar i trafiken per miljon kilometer
    Ej fel som leder till inställelse eller evakuering, stoppande fel. Antalet fordonsfel ska rapporteras oavsett förseningens storlek.
    Endast antalet registrerade unika grundhändelser skall anges. Om fler registreringar görs på en och samma grundhändelse skall de inte räknas ex när efterföljande baliser passeras med den försening som uppstod vid grundhändelsen.
  3. Total (sammanlagd) försening per trafikpåverkande fordonsfel
    Endast försening pga av grundorsakat fordonsfel tas med ej merförseningar.

Initialt kommer en enkel manuell rapporteringslösning användas i Excel. Felen rapporteras in på månadsbasis. Operatörens egna uppgifter kommer användas. För nyckeltal 3 kommer en lösning arbetas fram med Trafikverket och börjar mätas så snart lösning finns.

Mer information om TTT-projektet hittar du här