Hoppa till innehåll
Som bekant arbetar ERA sedan en längre tid med en revision av TSI Noise. Regleringen skulle innebära att befintliga fordon med gjutjärnsbromsblock inom några få år måste genomgå byte till kompositbromsblock i ett första steg för internationell trafik och i ett andra steg för nationell trafik. Bakgrunden är att Schweiz och Tyskland annars inför nationella krav om bullerminskande kompositbromsblock på deras infrastruktur. Tanken är för närvarande att ny lagstiftning ska klubbas i ERA under 2018.

Dessvärre är lagförslaget i nuvarande tappning mycket oklart beskrivet och säkerhetsfrågan dåligt omhändertagen i underlagsrapporterna. Sverige, genom Transportstyrelsen, och Polen ska dock genomföra fördjupade utredningar om effekter av ändringarna. Hur regleringen slutligen ser ut blir kritiskt för godsoperatörer och transportköpare både ur trafiksäkerhets- och kostnadsperspektiv. För närvarande nagelfars underlagsrapporter från ERA som bereder för lagändringen.

I syfte att diskutera frågan närmare ur nordiskt perspektiv, med det vinterklimat och delvis avvikande operativa lösningar vi har här, hålls ett seminarium om erfarenheter i branschen i Uleåborg den 9 februari, där Green Cargo deltar med en expert å den svenska branschens vägnar. Tågoperatörerna förutsätter att regleringen inte kommer att få negativ inverkan på trafiksäkerheten och kräver att offentligt stöd utgår motsvarande kostnaderna för ombyggnation och ökat underhåll av vagnsflottan.