Hoppa till innehåll
Årets första vintermånad är till ända och under veckan hann vi bland annat med att debattera punktlighetssiffror. Det finns många sätt att se på punktlighetsresultatet men vårt gemensamma arbete med att förbättra kvaliteten där punktligheten är en del kvarstår och det är ett ständigt arbete som aldrig får läggas åt sidan. Nu har vi även startat upp vår nya fokusgrupp Fordon där fler av våra medlemmar valt att delta och där ett av syftena är att minska fordonsfelen för att därigenom förbättra kvaliteten. En annan sak som också förbättrar kvaliteten är att minska ”spårspringet”, där Trafikverket under februari kommer starta en kampanj som ni kan läsa mer om nedan.

Det pågår också ett intensivt arbete med att hitta formerna för branschens medverkan och inflytande över den fortsatta processen med ERTMS, i Sverige och inom EU. Inom kort väntas regeringens direktiv till Trafikverkets framtagande av nationell plan. På EU-planet pågår en samordning av nationella operatörers intressen och i det arbetet utgör de uppskjutna nationella utrullningsplanerna, självkörande tåg och begränsat frekvensbandsutrymme de största utmaningarna. Vi återkommer med uppdateringar under våren.

BTO deltog också på Transportforum i Linköping i mitten av januari och vi refererar bland annat den nya statssekreterarens redogörelse om Trafikverkets inriktningsunderlag för den nationella planen och infrastrukturpropositionen.

I måndags avgick Deutsche Bahns vd Rüdiger Grube oväntat och med omedelbar verkan i samband med ett styrelsemöte. För järnvägseuropa har det stor betydelse eftersom Dr Grube tillika är ordförande i CER, vår intresseorganisation i EU. Av en ren tillfällighet har CER sin generalförsamling i nästa vecka och det blir intressant att se hur ordförandeposten besätts de närmaste 6-12 månaderna, särskilt som Crister Fritzson tillträder som vice ordförande vid generalförsamlingen. Vi får säkerligen anledning att återkomma.

Trevlig läsning!

Björn Westerberg

Läs hela nyhetsbrevet