Hoppa till innehåll
Punktligheten ligger kvar på samma nivå trots ökad trafik 2016. Målet inom TTT, Tillsammans för Tåg i Tid, ligger dock alltjämt kvar på 95 procents punktlighet till år 2020. För effektområde Fordon i TTT projektet fortsätter arbetet bland annat via analysgrupp Fordon där vi valt ut att fortsätta utreda störningstimmarna kopplat till orsakskoderna dörrar, hjul och maskinfel samt dela upp orsakskoderna per geografi.

Nyckeltalsuppföljningen som rapporteras av operatörerna själva fortsätter också och det är viktigt att vi får in siffror från så många som möjligt. Här kommer därför en repris på vilka nyckeltal som ska rapporteras senast den 7:e varje månad.

  1. Stoppande fel per miljon kilometer
  2. Fordonsfel som har orsakat störningar i trafiken per miljon kilometer

Detta arbete ger också operatörerna en möjlighet att benchmarka sig mot varandra. På veckans möte hade vi en gästföreläsare från Helseplan som berättade om hur man arbetar med benchmarking kopplat till förbättringsarbete inom sjukvården, där har man arbetat med detta sen 1993 till stor nytta för deltagande verksamheter.

Har ni frågor kontakta Elin Kämpe.