Näringsdepartementet tar nya tag med branschträffar för EU-frågor
Den ramlagstiftning som antagits av EU under de senaste åren innebär i förlängningen en strid ström av detaljerade lagstiftningsakter som verkligen kan påverka funktionen av den nyligen avreglerade svenska järnvägsmarknaden. Vi har löpande rapporterat om kommande krav på kompositbromsblock för godsvagnar, villkor för tillträde till järnvägsnära tjänster, nya tidsfrister och principer för kapacitetstilldelning. Nu kommer alltså även de tekniska kraven att skärpas och förändras. Flera av dessa frågor hanteras i olika referensgrupper som skapats och satts samman av Transportstyrelsen beroende på lagstiftningsområde.
Till ovanstående kommer även utrullningsplaner för det EU-omfattande signalsystemet ERTMS, villkor för uttag av banavgifter samt möjligheten att bevilja miljökompensation (som är reglerad i EU-direktiv), med mera.
Alla dessa teman är löpande uppe till behandling i Tågoperatörernas Fokusgrupp för internationella frågor, där även Näringsdepartementet och Transportstyrelsen under de senaste åren varit med och rapporterat om utvecklingen av aktuella EU-frågor. När nu Näringsdepartementet tar ett samlat grepp kommer den internationella fokusgruppens arbete delvis att förändras till att förbereda inspel även till Näringsdepartementet och fortsatt till de referensgrupper som tillsatts beroende på lagstiftningsområde.
Tågoperatörernas EU-påverkansarbete bedrivs fortsatt dels i ovan nämnda svenska kanaler, via Näringsdepartementet och Transportstyrelsen, och direkt i Bryssel dels genom direktdialog med EU-kommissionen inom ramen för RU Dialogue, dels genom vår intresseorganisation i Bryssel, CER – Community of European Railways, där SJ:s vd Crister Fritzson är ordförande sedan februari 2017.