Forskningsagenda för branschen
Vi har tidigare rapporterat om utvecklingen av den så kallade ”tjänsteakten” från EU. Den slutliga versionen tillmötesgår svenska krav om vissa undantag från den administrativt betungande regleringen. Vi upplever att Tågoperatörernas påverkansaktiviteter gentemot EU-kommissionen – det vill säga direkta påstötningar samt genom CER och svenska regeringen och myndigheter – har gett resultat. Vi arbetar just nu aktivt med att få in våra prioriterade frågor i regelarbetet i Transsportstyrelsens verksamhetsplan för 2018. Det gäller framförallt inom teknikområdet.
I veckans nyhetsbrev finns även en uppdatering från förberedelserna inför Nordic Rail 10-12 oktober, där Tågoperatörerna bland annat kommer att hålla ett seminarium på temat Är intermodala transporter en hållbar affärsidé? Järnvägen saknas delvis i hållbarhetsagendan och ambitionen är att tydligare koppla de intermodala transporterna som dellösning på transportsektorns hållbarhetsutmaningar.
I remissrundan för Transportstyrelsens avgiftsföreskrifter inför 2017 var vi på Tågoperatörerna och flera medlemsföretag mycket kritiska till de föreslagna höjningarna av Transportstyrelsens avgifter som uppgick till mellan cirka 30 och 100 procent. I remissrundan för Transportstyrelsens avgiftsföreskrifter inför 2017 var vi på Tågoperatörerna och flera medlemsföretag mycket kritiska till de föreslagna höjningarna av Transportstyrelsens avgifter som uppgick till mellan cirka 30 och 100 procent. Transportstyrelsen har under sommaren skickat ut remiss avseende avgifter för 2018. Vi kan konstatera att Transportstyrelsen nu avskrivit underskott för järnvägsverksamheten med drygt 44 mkr. Det innebär inga avgiftshöjningar för 2018 och till och med i vissa fall avgiftssänkningar. Vi har tidigare i veckan mejlat information till alla medlemmar om möjligheten att komma med inspel och synpunkter avseende avgiftsföreskrifterna till kansliet senast den 8 september.