Hoppa till innehåll
Torsdagens strategiseminarium med JBS – Järnvägsbranschens samverkansforum, pekade på järnvägen som en framtidsbransch att satsa på. Visst, det finns en hel del utmaningar men det finns också ljus i tunneln. Ett sjuttiotal representanter för järnvägsbranschen träffades för att diskutera JBS inriktning, Nationella planen, TTT (punktlighet), MPK (kapacitet) och kompetensförsörjning. Ett genomgående tema var ”vad kan jag och vad kan min organisation bidraga med till att förbättra järnvägen” samt hur kan vi tillsammans skapa samsyn, framdrift och resurser till att förbättra järnvägen? 1,5 miljoner tåg och 20 000 banarbeten finns i tågplanen, hur kan vi få detta att fungera ihop? Det sker en historisk satsning på infrastruktur och järnvägen där vi rustar upp, moderniserar och bygger ut järnvägen. Lena Erixson inledde med att berätta om den Nationella planen och vikten av systemperspektiv och därmed också behovet av att samverka. Crister Fritzson, SJ, fortsatte med att betona vikten på kraftsamling inom ramen för TTT. Punktligheten är allas ansvar och branschens aktörer måste tillsätta resurser för att möjliggöra förbättringsarbetet. Vi har skapat en bra plattform för att förbättra punktligheten och nu handlar det om genomförande. Läs mer nedan.

Remissarbetet med den Nationella planen fortskrider och tidigare i veckan hade Fokusgrupp Infrastruktur ett möte som helt dedikerat till utveckling av branschens samlade syn på förslaget till Nationell plan 2018–2029.

ERA arbetar just nu med förslag på att utöka ECM-förordningen (Entity in charge of maintenance) från att endast omfatta godsvagnar till att omfatta alla fordon. Transportstyrelsen har startat en referensgrupp för att få in branschens synpunkter och tankar kring revideringen av förordningen.

Trafikverkets projekt om informationen vid en trafikstörning, ”Tidigast tid för trafikstart,” kommer nu gå från pilot till att implementeras nationellt med syfte att ge tydligare och mer tillförlitliga prognoser till resenärer och tågoperatörer. Det nya är att vid en störning, som orsakats av någon av de utvalda typerna av händelser, kommer det i ett tidigare skede kunna lämnas en prognos för när trafiken kan återupptas.

Tidigare i veckan deltog vi bland annat i Svensk Näringslivs seminarium ”Analys av klimatpolitiken” (Sweco) och ERTMS Samrådsgrupp mellan Branschen och Trafikverket.

Ordförande för Tågoperatörerna, Crister Fritzson besökte under veckan Bryssel och träffade bland annat Henrik Hololei, Director General DG MOVE, Karel Vinck, EUs ERTMS Koordinator, och Henrik Morch, Director of Transport, DG COMP.

den-ljusnande-framtid-ar-var