Hoppa till innehåll
Den 5 oktober gick JNB-dagen 2017 av stapeln och flertalet medlemmar var representerade.

Till JNB 2019 har erfarenheter tagits med från tidigare tågplanearbeten. Mycket händer i Västsverige som påverkar tåglägen. Där har man nu startat upp nodmöten för att lyckas bättre kommande år. Nu finns JNB 2019 ute för samråd till och med 31 oktober 2017.

Det som kan tillkomma som ett ändringsmeddelande är hanteringen av sena ansökningar om SERA-direktivets bilaga 7 (om kapacitetstilldelningsprocessen) blir gällande med nu beslutad utformning i slutet av november.

För T19 kommer det bli en minskning av spårkm med hastighetsnedsättning och färre risker för hastighetsnedsättning till följd av fördjupad analys. Den totala minskningen av hastighetsnedsättningar innebär nästan en halvering från 2017 till 2020 enligt Trafikverkets prognos. För T18 blir omfattningen av nedsättningar på södra stambanan ungefär lika stora som under T17. För T19 blir läget betydligt bättre med nedsättningar på södra stambanan endast under vissa perioder på sträckan Katrineholm – Norrköping. På västra stambanan blir situationen påtagligt bättre redan från och med T18.

Gustaf Engstrand var med i talarlistan och presenterade den pågående översynen av JNB/affärsregler tillsammans med Linda Thulin från Trafikverket. Förhandlingsgruppen har fått fortsatt uppdrag att under hösten att arbeta fram förbättrade regelverk avseende ersättning när Trafikverkets leverans i korttiden (ansökan om ad hoc-kapacitet) brister och avseende nyttjandegraden av servicefönster för banarbeten. Förhoppningen är att förändringar ska kunna träda i kraft redan från T17.

Här finns samrådsutgåvan för järnvägsnätsbeskrivning 2019. Samrådstiden är till den 31 oktober klockan 15.00.