Hoppa till innehåll
Det finns ett stort missnöje hos resenärer med informationen vid en trafikstörning. Ett av Trafikverkets projekt kommer nu gå från pilot till att implementeras nationellt med syfte att ge tydligare och mer tillförlitliga prognoser till resenärer och tågoperatörer. Det nya är att vid en störning, som orsakats av någon av de utvalda typerna av händelser, kommer det i ett tidigare skede kunna lämnas en prognos för när trafiken kan återupptas. Detta görs i form av en tidigaste tid för när händelsen är avhjälpt och trafikstart kan ske. Med tidigast tid menas att inga tåg kommer att avgå före denna tid.

”Tidigast tid för trafikstart” baseras på den minsta tid man beräknar att felavhjälpningen kommer att ta.

Det innebär att tiden kan komma att skjutas framåt om det visar sig att felet var större än förväntat. Däremot kommer tiden inte att tidigareläggas.

En ”tidigast trafikstart” ger förutsättningar för operativ personal, både internt samt hos tågoperatörer, att planera utifrån satt prognos och att säkerställa en ordnad uppstart av trafik. På så sätt skapas tydligare och mer tillförlitlig trafikinformation vilket ger bättre förutsättningar för resenären att ta beslut om den fortsatta resan.

De orsakskoder som används för ”tidigast trafikstart” är:

  • OTÅ02 – Plankorsningsolycka (kollision med fordon)
  • OMÄ01 – Påkörd person
  • IEA01 – Nedriven kontaktledning

Projektet är tänkt att implementeras nationellt och gå live i mars 2018.

På senaste referensgruppsmötet diskuterades många synpunkter och risker. En av frågorna som diskuterades var hur vi ska hantera de olika trafikslagens förutsättningar. Gods- och pendeltåg vill köra så fort trafiken kan komma igång medan fjärrtåg ser en stor fördel med att kunna informera resenärerna om en tidigast trafikstart.