Hoppa till innehåll

Upprop om alternativ finansiering

Tågoperatörernas styrelsemöte i veckan klubbade verksamhetsplan och budget för 2018. Fulla av tillförsikt tar vi nu nya tag för att utveckla den svenska järnvägens konkurrenskraft och bidrag till klimatagendan. Även JBS, Järnvägsbranschens Samverkansforum, hade styrelsemöte där fokus låg på punktlighet (TTT), bland annat så kan vi visa positiva siffror för 2017. Till exempel så har störningstimmarna för infrastrukturen minskat men däremot så har störningstimmarna för fordon ökat vilket vi måste ta tag i. IT-säkerhet, kommunikation och kompetensförsörjning var andra ärenden som diskuterades.

I dagens DI riktar vi tillsammans med andra branschorganisationer, handelskamrar, med flera en uppmaning till Sveriges regering och riksdag att starta de blocköverskridande samtal om infrastrukturen som också lägger grunden för nödvändiga beslut om att öppna upp för en alternativ finansiering av infrastrukturinvesteringar.

Vi hade också ett bra möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth med deltagare från den så kallade ”exekutiva gruppen” där jag ersatte Crister Fritzson. Ministern klargjorde regeringens målbild att Nationella planen och Godsstrategin ska lanseras samtidigt i vår, där Godsstrategin innehåller styrmedel, principer och riktlinjer för framtidens godstransportsystem. Besked om att stora insatser förväntas från branschen avseende införandet av det fjärde järnvägspaketet i reviderad svensk järnvägslagstiftning till juni 2019 lämnades. Infrastrukturministern antydde vidare att den 47-procentiga ökningen av underhållet under Nationella planen i sig kräver organisatoriska förändringar och det kommer att ta tid och utredning innan allt är på plats. Vi måste optimera transporterna och öka effektiviteten men det kommer inte gå att lyfta över gigantiska volymer från väg till järnväg, vilket är en realitet i arbetet med Nationella planen. Lena Erixon, Trafikverkets GD, lyfte att TTT visar på effekt, det vill säga vi ser en minskning av antalet störningstimmar som beror på infrastrukturen. Det var dock stökigt i januari med mycket snö och nya kontrakt för underhåll och snöröjning har inte fungerat som avsett. Det har också varit mycket vilt på spåren, till exempel över 200 renar påkörda. Vi framförde operatörernas utmaningar med att tåg slås sönder på grund av is och dålig snöröjning, att bristande linjeröjning leder till stopp och stora störningar samt fordonsskador i form av hjulskador. Tomas Eneroth ser fram emot Tågoperatörernas bidrag till Godsstrategin och uppskattar tagna initiativ.

Vi genomförde workshop nummer två avseende input till regeringens godsstrategi och prioriterade fram ett antal åtgärder som vi nu bearbetar. Bland föreslagna åtgärder märks att ta fram en nationell underhållsstrategi med livslängdsperspektiv, fastställande av målstandard för godsjärnvägen, nationell plan för näringslivets godstransporter, uppvärdering av godset i de samhällsekonomiska kalkylerna, tydliggörande av ansvar för och effektivisering av TRV, skapa redundans och omledningsmöjligheter, arbeta bort underhållsskulden och åtgärda eftersatt underhåll, frysning av banavgifter och införande av miljökompensation, bättre efterlevnad av cabotageregler, anpassning av lok och vagnar – ökad lastvikt, längd och dragkraft.

I samarbete med Fossilfritt Sverige så har vi fokuserat på miljökompensation, länge och tyngre tåg, finansiering av ERTMS och omlastningsstöd.

På hearingen i veckan i riksdagen om samhällsekonomiska kalkyler framkom också behovet av kalkylerna måste förbättras som en del av en godsstrategi. Att godset är undervärderat vet vi sedan tidigare, men lite har gjorts för att komma tillrätta med det problemet och kalkylerna spelar fortfarande en avgörande roll. Godstransporternas betydelse för Sveriges ekonomi ska tydligare komma fram i de kalkyler Trafikverket använder sig av. De samhällsekonomiska kalkylerna måste bli bättre på att fånga systemnyttan i etappvisa förbättringar. Godstrafiken är beroende av långa och sammanhängande stråk. Varje förbättring av en deletapp avseende axellast, metervikt och tåglängd ger en kostnad som inte resulterar i någon nytta så länge flaskhalsar kvarstår på hela sträckan. Det är av stor vikt att också börja värdera tillförlitligheten för godstransporter.

Nästa vecka deltar vi i årets första möte med CER:s styrelse och stämma. På agendan står bland annat CER:s verksamhetsplan, implementering av det fjärde järnvägspaketets tekniska pelare, framtida finansiering av Europas järnväg (MFF), Gotthardttunneln med mera. I samband med European Railway Awards på onsdag medverkar Crister Fritzson i en panel om EU:s politiska prioriteringar för utvecklingen av Europas järnvägssystem med bland andra EU:s transportkommissionär Violetta Bulc.