Hoppa till innehåll
Inom ramen för det utökade samarbetet mellan Transportstyrelsen och Tågoperatörerna inom EU-frågor hölls den 21 februari ett informationsmöte, där Transportstyrelsen informerade om utvecklingen och beslut i en rad olika områden inom standardisering av och harmonisering av regelverk för tekniska frågor på järnvägsområdet. Mycket av den information som redovisades kom från RISC-kommittén (Railway Interoperability and Safety Committee), där kommissionen, ERA och medlemsstaterna ingår. Christer Södergren, som är ordförande för Tågoperatörernas arbetsgrupp EU-frågor Teknik & Säkerhet, rapporterar följande.

Förslag på avgifter för ERA-handläggning

Förslag på avgifter för ERA-handläggning av tillstånd och godkännande har fastställts. Det föreslås rörliga avgifter och med en timkostnad av 130 euro per timme. Dock är denna beräkning mycket preliminär och det finns redan signaler om att denna kommer att höjas, redan troligen före ikraftträdandet i juni 2019. Kostnaden är beräknad till 88 euro för personalkostnader och externa experter, 22 euro för stödverksamhet och aktiviteter kopplade till ansökanshanteringen och 20 euro för övriga kostnader (IT, licenser, resor, översättningar, utbildning etc.). Eftersom allt går på ”löpande räkning” blir troligtvis resultatet att de som söker tillstånd/godkännande under den första tiden med ERA som handläggande myndighet får betala för utbildnings- och upplärningskurvan för handläggarna.

Överklagandenämnd inrättas

Överklagandenämnd (Board of Appeal) inrättas där den sökande (tillstånd/ godkännande) kan överklaga ERA-beslut. Processen för nämnden har fastställts efter diskussion och den präglas dessvärre av specifika omständigheter och detaljgranskningar. Avgift för överklagande har diskuterats men här har man haft har svårt att komma överens och slutligt beslut har inte fattats. ERA kommer att komma med ett nytt förslag. Ett förslag är att den som ”förlorar” vid överklagande får stå för kostnaderna som kan komma att gå upp till så mycket som 10 000 Euro (föreslagen taknivå).

Införande av kompositbromsblock – TSD Buller

Sverige har framfört båda säkerhetsaspekten och ökade kostnader. Praktiska prov pågår för närvarande i Finland för att få fram fakta om säkerhetspåverkan vid snö, kyla och is. Kommissionen förstår att hänsyn måste tas till säkerhetsaspekten.

Rensning av nationella regler

ERA leder ett arbete där nationella regler som ERA anser inte vara tillåtna under EU-regleringen måste tas bort – deadline är juli 2018. Kommissionen säger sig ha förståelse för att arbetet tar tid men hotar även med att vidta åtgärder om inte reglerna tas bort.

Säkerhet och beredskap/Security

ERA vill undvika att security, som ännu ses som en nationell angelägenhet, får påverkan på driftskompatibilitetsarbetet inom EU. ERA påpekar vikten av transportslagsövergripande samarbete och hänvisar till arbetet inom ”Landsec” som kan beskrivas som kommissionens informella expertgrupp inom området security inom landtransportområdet.

Safety Alert System

Frågan om ett gemensamt system för järnvägarna inom EU för rapportering av akuta säkerhetsfaror (Safety Alert System – SAS/SAIT) diskuterades men inget avgörande togs – det råder mycket delade meningar bland berörda om nyttan av ett sådant gemensamt tekniskt system.

”Handbook of International Contingency Management”

En handbok har börjat tas fram, där det är tänkt att närmare beskriva hur de olika aktörerna ska samarbeta vid stora trafikstörningar. Arbetet är föranlett av en händelse 2017 i Rastatt, Tyskland, där förbindelsen Rhen-Alperna stördes i mycket stor utsträckning.

Godkännande av fordon och anläggningar

Utöver rapporten från RISC informerades även om läget för det kommande ändrade sättet för godkännande av fordon och anläggningar (PA/VA). Transportstyrelsen redogjorde för sitt arbete med att få EU-regleringen bättre men att få länder har satt sig emot kommissionens och ERA:s förslag. Sverige har väckt ett motförslag som inte nått någon framgång ännu. Däremot har kommissionen öppnat för möjligheterna att genomföra vissa justeringar av regleringen i de manualer (”guidelines”) som nu ska tas fram för hur ERA ska hantera godkännanden. Dessa beräknas vara klara till april 2018. En stor stötesten, som kan vålla stora problem för det järnvägsföretag som vill bygga om äldre, befintliga fordon är att det är enbart är den part som sökt det ursprungliga godkännandet som kan söka godkännande för ett ombyggt fordon. Om den parten inte vill eller till och med inte ens existerar längre (konkurs, uppköpt etc.) måste den som vill få en ombyggnad godkänd ansöka om ett nytt godkännande som i princip ska vara en spegel av det ursprungliga godkännandet. Hur det ska fungera och varifrån de tekniska underlagen ska komma ifrån i ett sådant skede är för närvarande ytterst oklart. Inom TSD Loc&Pass pågår för närvarande ett stort arbete med att definiera vad som ska räknas som omfattande (väsentlig) ombyggnad, vilket kommer att påverka ERA:s godkännandeprocess.