Hoppa till innehåll

Samverkan är nyckelordet

Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS) resultatkonferens gick av stapeln i veckan. Hela branschen samlades på Münchenbryggeriet med cirka 150 deltagare. Glädjande nog kunde vi notera att samtidigt som tågtrafiken ökade med 2 procent har tågens punktlighet ökat till 90,3 procent under 2017. Statssekreterare Mattias Landgren inledningstalade och höll fram att järnvägens ska rustas upp efter flera år av underinvesteringar – regeringen satsar över 700 mdr kr på infrastruktur de närmaste 12 åren och underhållet av järnvägen prioriteras upp. Statssekreteraren betonade också att nu är det dags för verkstad och att just samverkan är det som ger bäst resultat även avseende överflyttning av transporter från väg till järnväg. Slutsatsen från Resultatkonferensen om vi ska lyckas med punktlighetsmålet 2020 så måste alla bidra och att dessa ”åh-fan!-möten” fyller en viktig roll för måluppfyllnad.

Tågoperatörerna överlämnade i veckan till infrastrukturminister Thomas Eneroth, underlag till regeringens godsstrategi. Vi har tillsammans med medlemsföretag och partners på kort tid arbetat fram ett underlag som också koordineras med Regeringens initiativ Fossilfritt Sverige som leds av Svante Axelsson. Vi har utgått ifrån Järnväg 2050 – näringslivets godstransporter, med de tio åtgärderna för att öka järnvägens tillförlitlighet, utnyttjandegrad och lönsamhet. Målet är att fördubbla godstransporterna på järnväg till 2030. Vi lyckades ställa om och skapa helt nya och stora segment för godsjärnvägen i det momentum som infann sig efter stormen Gudrun. Nu har vi samma möjlighet i flera andra godssegment mot bakgrund av klimatutmaningen. Återigen är nyckelordet samverkan.

Tidigare i veckan deltog vi i en uppdatering av EU-kommissionens arbete med ERTMS Business Case, som är fortsatt svagt på operatörssidan men det anses starkt för infrastrukturförvaltare. När det gäller finansieringslösningar för ombordutrustning saknas uppenbart en koppling mellan EU-finansiering och nationella (eventuella) upplägg, vilket också konstaterades av EU-kommissionens Keir Fitch. Utan adekvat finansiering finns en uppenbar risk för att företag, inte minst på godssidan, avstår från att investera med uppenbara konsekvenser för järnvägens framtid.

Vi avslutade mötesveckan med Spekter, den norska arbetsgivarorganisationen inom järnvägssektorn, och diskuterade hur en branschförening kan bidra till utvecklingen av branschen. Det var ett intressant möte som också gav inblick i den snabba utvecklingen inom järnvägen i Norge.

I dagarna kom också beskedet att regeringen nominerar SJ:s nuvarande styrelseordförande Jan Sundling till ny styrelseordförande i Green Cargo. Under sin tid som vd på Green Cargo var Jan aktiv i den tidiga utvecklingen av Tågoperatörerna och vi ser fram emot detta nygamla tillskott i persongalleriet på godssidan.

Nästa vecka har vi påsklov så vi hörs igen om två veckor. Glad påsk!