InnoTrans och CER årsmöte i Berlin nästa vecka

Nästa vecka går den stora transportmässan InnoTrans av stapeln i Berlin. Tågoperatörerna och flera medlemsföretag deltar. InnoTrans började 1996 och vid 20-årsjubiléet 2016 samlade mässan nästan 3000 utställare och över 130000 deltagare – till övervägande del leverantörer av lösningar till järnvägens infrastruktur och rullande materiel. Järnvägens fordonsköpare står förstås högt i kurs på mässan och det stora spårområdet, där de senaste fordonsleveranserna presenteras, är ett mecka för den som vill både se och känna på det senaste inom järnvägsfordon.

På måndag, dagen före InnoTrans, har järnvägsbranschens intresseorganisation i Bryssel – CER – sitt årsmöte som leds av CER:s – och Tågoperatörernas – ordförande Crister Fritzson. Vid årsmötet tas nya grepp i det svenska ledarskapets anda. Dialog och workshops ska driva fram nya lösningar. Förhoppningsvis bidrar det till tydligare framdrift i utvecklingsfrågor för Europas järnvägar, som digitalisering, kapacitetshöjande längre tåg, och eko-klassificering av transporter. Och kommer vi någon gång, liksom flygsektorn redan ha, att få ett enda gemensamt språk för järnvägen?

JBS styrelsemöte nästa vecka kommer att fokusera bland annat på punktlighet (TTT), säkerhet och kompetensförsörjning. Vi kommer även att lyfta ERTMS till JBS i syfte att få ett övergripande perspektiv på finansiering av ombordutrustning.

Nu är valresultatet bekräftat och det blev precis så oklart som vi hade kunnat vänta oss. Vi ser ändå fram emot den närmaste tidens förhandlingar mellan de politiska partierna. Kommer de att ta denna unika chans att skapa breda överenskommelser i de stora samhällsfrågorna och därmed säkra Sveriges framtida konkurrenskraft samt vårt bidrag till att lösa klimatutmaningen?