Hoppa till innehåll

Distansarbete i utlandet – nyheter och tips

Med anledning av digitaliseringen och pandemins framfart har arbete på distans dvs utanför kontoret blivit allt vanligare. Det är lätt att säga ja till distansarbete av detta slag då det är tekniskt möjligt, men regelverket i andra länder kan skilja sig åt från det svenska.   

Kursbeskrivning

En del arbetstagare vill arbeta från andra länder, kanske från sitt semesterhus i Spanien ett halvår eller från hotellet i ett land på andra sidan jorden. Som arbetsgivare kan du behöva följa vissa lokala regelverk och den anställde kan riskera att stå oförsäkrad samt stöta på svårigheter i socialförsäkringsfrågor. 

Detta får du i webbinariet
Under webbinariet ger Almegas arbetsrättsjurister tips om vilken information, vilka intyg och tilläggsavtal som du behöver inhämta innan du godkänner att någon arbetar på distans i ett annat land. Du får även en uppdatering av hur faktisk tillämpning har utvecklats i frågan det senaste året. Du får också information om vad du som arbetsgivare måste undersöka och känna till innan du godkänner att en anställd arbetar på distans från ett annat land.

Kursledare
Wanda Ahlenius och Mia Fransson är arbetsrättsjurister på Almegas arbetsrättsenhet och arbetar med internationella frågor.

Målgrupp

Målgrupp
Vi vänder oss i första hand till HR, chefer och övriga befattningar som verkar som arbetsgivarens företrädare i sin yrkesroll.

Praktiska kursdetaljer
Du som deltagare har möjlighet att ställa frågor i chatten under webbinariet.
Information om hur du ansluter dig till webbinariet får du i kallelsen.

Pris
0 kr för medlemmar / 500 kr ex moms för icke-medlemmar

Det finns i nuläget inga bokningsbara tillfällen för den här aktiviteten.

Välj tillfälle

Medlemspris

Kostnadsfritt

500 kr för icke-medlemmar

Boka
Intresseanmälan
Har du frågor om aktiviteten?
Hör av dig

{{ contact.name }}

{{ contact.title }}

{{ contact.phone }} {{ contact.cellphone }} {{ contact.email }}