ERTMS och utrullningsplanerna
Under denna vecka har Tågoperatörerna dessutom lämnat feedback till EU avseende ”Implementing regulation on the ERTMS European Deployment Plan”. Vi framhåller i vår skrivelse att regeringen, Näringsdepartementet och Trafikverket hittills inte har tagit hänsyn till de högljudda invändningar som branschen under åratal har framfört mot den höga utrullningstakten av ERTMS och mot de höga kostnaderna. Efter 25 år av systemutveckling är värdet av ERTMS för svenska tågoperatörer fortfarande oklart. Avsaknaden av en säker beräkning av nyttan med systemet och vad slutkostnaden blir är graverande för Trafikverket och – i ännu större grad – för tågoperatörerna och dess kunder. Än mer oroande för tågoperatörerna är de ständiga uppdateringarna av den tekniska specifikationen. För den senaste specifikationen finns ingen färdig utrustning att beställa från leverantörsledet.
Under åren har beslutsfattare av olika politisk färg bekräftat tidigare fattade beslut genom att inte ta till sig vad tågbranschen anfört. Vi upplever att det gått alltför mycket prestige i projektet och att det finns en rädsla för att ta upp relevanta frågor om hållbarheten med ERTMS som nästa generations signalsystem. Branschföreningen Tågoperatörerna kräver nu en grundlig analys om – och i så fall hur – en utrullning av ERTMS på vår järnvägsinfrastruktur verkligen är motiverad med hänsyn till kostnad och teknisk funktionalitet. Vi vill i sammanhanget framhålla att det fortfarande finns alternativ. Utbyte av ålderstigna så kallade ställverk i existerande signalsystem (ATC) skulle kunna ge minst samma förbättring som ERTMS och till en kostnad som är betydligt lägre än kostnaden för utrullningen av ERTMS.
Tågoperatörerna anser att regeringen i samband med antagande av infrastrukturpropositionen vid Lucia borde besluta att utrullningen pausas tills dess en realistisk analys av kostnad och nytta med ERTMS har genomförts.