UIC Digital Transformation Tour May 25th-27th, 2017
Syftet var att studera innovation, nya teknologier och vad som händer på transportområdet och andra typer av ekosystem i Silicon Valley, möta företagsledare och entreprenörer, besöka nya företag som påverkar utvecklingen inom flera områden och branscher, till exempel vad som händer inom områden som mobilitet, Internet of Things (IoT), Big Data, Artificiell Intelligens (AI), Machine Learning, Blockchain, Cybersecurity, självkörande bilar, med mera.
Digitalisering är något som vi alla vet, som pågår i hög takt och har hittills påverkat oss olika beroende på bransch, men den största potentialen är ännu inte utnyttjad. Spännande framsteg existerar, till exempel nya mobilitetstjänster som syftar till att tillfredsställa kundernas rörlighetsbehov genom att erbjuda smidiga end-to-end-tjänster över alla transportsätt. För detta krävs det dataintegrationsplattformar som konsoliderar transportdata över leverantörsgränser och funktioner. Nya aktörer som kan i grunden förändra rese- och transportbranschen är till exempelvis online plattformar med tillgång till data om resenärer och priser, stora teknikföretag som etablerar sig inom transportbranschen, utveckling av avancerad robotar, aktörer som till exempel Uber som baserar sig på informations- och resursdelning, självkörande bilar och så kallad additiv tillverkning (3D Printing).
Nedan följer referat från några av våra intressanta studiebesök.
Amazon
Vi träffade Amazon som jag tror att ni alla känner till. Huvudfrågan för Amazon är hur man arbetar och innoverar samtidigt? Jeff Bezos vill skapa en kultur där det är OK att misslyckas och menar att det som är viktigt för att skapa hållbar innovation är främst mjuka faktorer som kultur och värderingar det vill äga tänk stort men utgå från kunden, anställ och utveckla rätt människor som levererar, utveckla mätetal och processer för uppföljning, och bland annat en organisationsstruktur där grupper inte får vara större än att de kan dela på två pizzor!
Amazons plan är att utveckla drönare för att kunna leverera var som helst i USA inom 60 minuter efter beställning!
Tesla
Tesla – Vi besökte Teslas huvudkontor i Palo Alto – Teslas mission är att påskynda världens övergång till hållbar energi. Tesla är involverad i infrastruktur för laddning och lokalisering. Man satsar på världsklass i tillverkning – framförallt inom arbetsflöden, hur elbilar byggs och hur man bygger batterier. Tesla spenderar idag mer på bilproduktion än på laddningsnätverk. En viktig del i strategin är att i framtiden bygga ut laddningsnätverket och skapa en standard innan någon annan gör det. I framtiden kommer ”Din bil tjänar pengar till dig” (t ex skickar din bil till Uber av en app när du inte använder den). Full autonom körning kommer med varje bil från början, det är bara att uppgradera bilens funktion med ditt kreditkort. De flesta kunder betalar inte idag för laddningen av bilen. Nästa modell av Tesla kommer bli avsevärt mycket billigare än föregångaren (35 000 dollar jämfört med 90 000 dollar) och det är redan 400 000 förbeställda bilar!
SRI International (Stanford Research Institute)
SRI International (Stanford Research Institute) – SRI beskriver sig själva som en av de bäst bevarade hemligheterna i Silicon Valley. Man ligger bakom många av de teknologiska landvinningarna som vi använder varje dag. SRI drivs inte av vinstintresse och att göra produkter utan deras mission är att göra världen en bättre plats genom att uppfinna ny teknik. De beskriver innovation som en disciplinerad kontinuerlig förbättringsprocess med fokus på att skapa kundvärde. För att hitta nästa stora trend så skall man titta på saker som har stor inverkan. Titta på vad DARPA gör och hur Moores lag påverkar din och andra branscher. Det finns många exponentiella teknologier. Vi lär oss att 50 procent av de nystartade företagens grundare, inte födda i USA. Vi lär också oss att i Silicon Valley så är endast 15-18 procent av alla start-ups framgångsrika. Men SRI spinner ut 7-8 företag per år och 80 procent av deras företag är framgångsrika!
Louie Gilman, vd för IQT – CIA:s Venture Capital bolag
Louie Gilman, vd för IQT – CIA:s Venture Capital bolag, beskrev hur man arbetar med strategiska investeringar och lärdomar för hur man får statliga organisationer att absorbera teknik och innovation. Han trodde mycket på järnvägens framtid. Men först berättade han om CIA:s stora förändringsresa. En viktig uppgift vara att revitalisera CIA:s offentliga image och skapa möjlighet att rekrytera unga tekniska ingenjörer samt skapa förändring inom CIA. CIA har bland de mest intressantaste problemen att lösa men hur kommunicerar man det och att det blir ”cool” att jobba för CIA? En viktig prioritering för CIA är att undvika alla formera av ”Digital Harbor” det vill säga att man har alla data och all information men inte ser helheten och inte kan varna i tid. CIA har tidigare varit för inriktad på att utveckla prylar men nu har allt förändrats till att fokusera på helhetsbilden.
Man har nu gjort investeringar i mer än 200 tech startups och detta har varit en viktig del av CIA:s transformation. Några viktiga lärdomar var att projektet i början var ett stort hot mot den interna organisationen och det blev mycket intern politik. En viktig framgångsfaktor var att börja med att fokusera på problemuppsättningen – inte transformationen, det vill säga vad är det svåra som vi skall lösa, till exempel att flytta människor från A till B eller frakt från A till B.
En annan framgångsfaktor var förstås kommunikation som var mycket viktigt i början både internt och externt. Den förhärskande religionen i Silicon Valley handlar om unga människor som tror att de kan förändra världen och bestiga det omöjliga berget, det handlar därför om att bygga en positiv image av att här jobbar vi med spännande problem.
En annan lärdom är att man måste ha top-management support och framförallt att vd är nr 1-supporter, inte vice vd (de kommer och går). Undvik också interna nej-sägare; de förstår inte vad det handlar om, har ofta fastnade i sina positioner och tidigare historiska och kulturella framgångar, vanligtvis säger de först ”vilken bra idé”, därefter bildas en studiegrupp (som försenar projektet). Gilbert menar att det är ett misstag att tänka att framtiden är enbart digital. Den nya världen kan beskrivas som fysisk-digital-fysisk, det vill säga vad vi gör idag kommer att göras i nya former framöver. Den amerikanska arbetskraften är idag baserad på en 40 h arbetsvecka och nu hotar IT framförallt ”white-collar worker”-jobb och år 2030 blir det mer likt en 25 h arbetsvecka. Mindre arbete innebär att antalet fritidstimmarna går upp och folk tenderar att vilja gå någonstans och träffa sina vänner. Järnvägen möjliggör att folk kan träffas. Järnväg är i en utmärkt position för att göra stor skillnad. Vi närmar oss en tidsålder av konversation. Avslutningsvis nämnde han några tekniktrender som CIA bevakar fram till 2025 bland annat: Autonoma system, Hypersonics, Cyberkrigföring, strålvapen, hybridkrigföring och Cold War 2.0.
Vi besökte Splunk som har DB Cargo som kund, där Ahmed Shawn berättade om Big Data och Machine Learning: Varje dag är vi på en digital resa och alla lämnar digitala spår överallt. Men var är alla data? Hur mycket information har dagen lämnat om oss? Ahmed beskrev sin erfarenhet av Gatwicks flygplats och vad man kan använda data till. Mängden data som skapas varje år exploderar och med mer volym och variation, går datamängden upp. Mobiltelefoner genererar data hela tiden, varje 3:e sekund går information till Google. Maskininlärning är den hemliga såsen av varje företags digitala omvandling och för att förutsäga framtiden. Men vad är Big Data? Definition – Digitalt lagrad information av terabyte/petabyte storlek eller hög komplexitet vilket innebär att traditionell databehandlings programvara är otillräcklig för att hantera dem. Mängden data är inte intressant – utan snarare vad du kan använda i realtid. De viktiga frågorna man måste ställa sig är: Vilka är de frågor som behöver besvaras? Vilka data kan organisationen få tillgång till? Vilka data har du tillgång till i realtid? Vi kan alltså förutse framtiden och inte bara analysera historiska data. Maskindata innehåller kritiska insikter och analysen börjar med vad som händer och varför? Med dessa data kan du börja att omvandla ditt företag. Splunk jobbar bland annat med DB Cargo, avseende automatisering och digitalisering, visualisering av data i realtid och underhåll genom fjärråtkomst av data till lokomotiv i drift. Ahmeds råd var att börja med data som du har tillgång till för att nå de lågt hängande frukterna. En tankeväckande åtgärd är när kaffebryggaren hemma blir ansluten – ett exempel på när vi kan börja fråga produkten om kunden…!
Vi träffar företaget Presidio, systemintegratör och en Splunk-partner som berättar om IoT-Internet of Things. Referensarkitekturer för IoT är idag självkörande fordon, intelligenta enheter, säkerhet och trygghet, Data Analytics och Business Intelligence. Nyckelfrågan är hur man utvecklar ett eko-system med multi-leverantörer och multi-teknik? De viktigaste trenderna inom IoT och transportområdet är; Induktiv elektrisk generering, Hyperloop, Underground 3D-masstransitering, Automatiska fordon, Personlig VTOL Transport, Drönare och DSRC (Direct Short Range Communication – möjligt moving block!). I USA är 5G fortfarande mer av ett marknadsföringskoncept…
Donald Upson, VD på Business Executive Forum och ansvarig för CES Government (CES är världens största IT-mässa – Consumers Electronic Show i Las Vegas) menade att vi befinner oss i den mest intressanta tiden i historien. På CES växer transportsektorn och bilföretagen väljer nu att lansera sina nya bilmodeller här istället för på Detroit-mässan. CES har större media genomslag än t.ex OS i London. Det finns tankar på att utveckla ett järnvägsprogram för CES. Han påpekar att viktiga teman för järnvägen är cyberutmaningar och cybersäkerhet samt att transportsektorerna förändras framför våra ögon, prognoserna förkortas, teknik-utvecklingscyklerna är snabbare, införandet av nya produkter sker med högre hastighet och nya företag träder fram. Han menar att järnvägen ändå ligger bra till, men kundernas förväntningar förändras dramatiskt för till exempel punktlighet och ombord underhållning. Fraktbranschen kommer också att ändras, framförallt för hur man flyttar last i framtiden (till exempel mha drönare). Donald avslutade med att föreslå att vi borde deltaga med järnvägsbranschen på CES i Las Vegas för att positionera oss, marknadsföra järnvägens innovationsmöjligheter och bli mer kända.
Blockchain – Blockchain bygger på collaborative commerce, det vill säga man är medlem i en värdekedja där man arbetar tillsammans med agilitet och visibilitet. Matematik och kryptografi används för att lösa logistiken och skapa förtroende mellan parter. Blockchain beskrivs som en smart kontrakts-styrningsplattform. Det finns ingen central part, utan lösningen är att skapa en säker överföring av dokument och äganderätt.