EU:s långsiktiga strategi för minskning av utsläppen av växthusgaser
Strategin utgör Kommissionens svar på den senaste IPCC-rapporten om behovet av att begränsa den globala uppvärmningen till 1,5 grader. Den vetenskapliga litteraturen på området och modellering ligger till grund och strategin har tagit hänsyn till intressenters synpunkter. Underlagen blir utgångspunkt för EU:s lagstiftning inom klimat- och energiområdena för kommande decennium. Kommissionen presenterar åtta inriktningar och föreslår ett brett utbud av åtgärder för att uppnå utsläppsminskningar samt uppmanar EU:s medlemsstater och parlamentet att stödja denna ambition med konkreta åtgärder.
Kommissionens strategi omfattar nästan alla EU:s politikområden. Eftersom transportsektorn är starkt beroende av fossila bränslen, fastslår strategin att alla transportslag ska bidra till minskade koldioxidutsläpp. Minskning av utsläppen av växthusgaser kräver ett integrerat system som stödjer:
- Fordonseffektivitet, fordon och infrastruktur med låga eller inga utsläpp.
- En långsiktig transformation till alternativa bränslen och nettonollutsläpp för transporter.
- Ökad effektivitet i transportsystemet dvs prissättning, integrerad multimodalitet och ett skifte mot mer hållbara transportslag.
Kommissionen har utvärderat följande strategiska alternativ för att uppnå rörlighet med låga koldioxidutsläpp:
- Snabbare elektrifiering för alla transportslag.
- Användning av vätgas.
- Utbyggnad av E-bränslen.
- Ökad överflyttning till mindre utsläppande transportslag.
- Mobilitet som tjänst.
Sett ur järnvägsperspektivet finns ett flertal positiva inslag i strategin:
- Järnväg anges som den mest effektiva lösningen för godstransporter över medellånga till långa avstånd. Därför bör godstransporter på järnväg effektiviseras i jämförelse med vägtransporter genom att eliminera operationella och tekniska barriärer mellan nationella nätverk och genom att främja innovation.
- Höghastighetstågsanslutningar som alternativ till flyg inom EU.
- Infrastruktur: slutförandet av TEN-T-nätet före 2030, framtida investeringar måste fokusera på de minst förorenande trafikslagen.
- Rättvisa villkor för de olika transportslagen: Omstrukturering av transportavgifter och skatter. internalisera externa kostnader och tillämpa principen om att förorenaren betalar
- Kortsiktiga forskningsinsatser och innovation inom fossilfria transportlösningar.
- Hållbar ekonomi: investera i grön infrastruktur och utnyttja miljöbeskattning och prissättning av fossila utsläpp.