
Nya tider för underhållsarbeten
Påsken är ofta en tid då man passar på att utföra underhållsarbeten på järnvägen, som exempelvis växelbyten. I år var det triss i modern installationsteknik när tre spårgående kranar för första gången någonsin utförde underhåll på tre olika platser – samtidigt. Vossloh Nordic, som utförde arbetet på uppdrag av Trafikverket, bytte exempelvis två växlar på 4,5 timme i Tomteboda. Totalt byttes 10 växlar ut mellan långfredag och påskafton tack vare dessa kranar.
Men vad är då anledningen till att detta inte har skett tidigare? Det finns givetvis många förklaringar, men en anledning är att det en relativt ny metod som först nu börjar användas i större skala. Sedan är det rent generellt en stor investering att köpa in moderna maskiner och det är först nu som underhållsarbetet börjar få den förutsägbarhet, långsiktighet och de resurser som krävs för att kunna finansiera detta.
Det är glädjande att förståelsen för att Sverige måste ta tag i underhållsskulden börjat nå fram till politiken och att Trafikverket har fått mer resurser att satsa på underhållsarbetet. Detta är något som Tågföretagen har arbetat för länge och det är ett bra första steg i arbetet få till en stark och robust järnväg.
Någon som har drivit på våra medlemmars frågor helhjärtat är Gustaf Engstrand, Tågföretagens näringspolitiska chef, som efter nio år kommer att lämna Tågföretagen för nya utmaningar. Gustaf kommer dock att arbeta på som vanligt fram till den 30 juni för att från den 11 augusti påbörja en tjänst hos Green Cargo, bland annat med fokus på att utveckla förutsättningarna för gränsöverskridande järnvägstransporter.
Den 15 maj kl 13.00-14.00 är det dags för Tågföretagens årsmöte. Platsen för mötet är Näringslivets hus, Storgatan 19, Stockholm. Anmäl dig här
Stort lyft för gruvjätten LKAB: ”Starkt trots orostider”¨
Fungerande leveranser och stabil produktion trots osäkerheten i omvärlden. Så analyserar gruvjätten LKAB:s ledning lyftet under årets första månader. – Vi står starkt i dessa orostider, sade styrelseordförande Anders Borg på bolagets årsstämma.
Läs artikeln på dn.se
Mars var punktligaste tågmånaden på två år
Mars blev en bra månad för svenska tågresenärer. Fler än nio av tio persontåg kom fram i tid, vilket är det bästa resultatet sedan april 2023.
Läs artikeln på svd.se
Boden mångmiljonsatsar på Stegra: ”Stort ansvar för enskilda kommuner”
Bodens kommun lägger över en halv miljard kronor på vägar, vatten och avlopp när Stegra bygger stålverk. För järnvägen till det nya industriområdet tar kommunen en mångmiljonrisk över fem år. – Vissa investeringar måste göras, säger Mats Berg, näringslivschef som efterlyser statlig draghjälp.
Läs artikeln på dn.se
AI-teknik ska motverka viltolyckor på järnvägen
Kollisioner med vilda djur på järnväg resulterar i förseningar och ofta stora materiella skador på tågen. För lokförarna kan de innebära emotionella trauman, och för djuren lidande eller död. Nuvarande metoder för att minska viltkollisionerna har visat sig vara relativt ineffektiva. I ett Vinova-finansierat projekt genomför för närvarande Alstom och FLOX fälttester på utvalda järnvägssträckor med AI-system för att med dess hjälp motverka viltkollisionerna.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se
Tung chef går till Green Cargo
Gustaf Engstrand, näringspolitisk chef på Tågföretagen, tillträder i augusti rollen som Chef Produkt och Allianser på Green Cargo.
Läs artikeln på transportnet.se