Framtidens järnväg – höghastighetsbana Stockholm-Göteborg-Malmö bygger Sverige starkare
HG Wessberg, förhandlare i Sverigeförhandlingen, fortsatte i samma anda och framhöll att om han själv fick bestämma skulle banorna byggas så snabbt som möjligt med ett eget anslag. Sverigeförhandlingen har lyckats förhandla fram att över 300 000 bostäder ska byggas av kommuner utmed tänkt bansträckning. Det gäller att bygga ihop städerna. Vi kan inte flytta dem för då säger kommunfullmäktige nej.
HG Wessberg refererar tillbaka till finansminister Gripenstedt som var modig och byggde ut Sveriges stambanor med lånefinansiering på 1800-talet, det tog bara 10 år då. Om man då följt den fart vi har nu i projektet nya stambanor utan lånefinansiering, så skulle hela bygget varit klart 1955, det vill säga 100 år försenat… Vi äger framtiden och vi måste göra det nu.
Konventionell modern järnväg är det bästa vi har att tillgå och vi vet att det fungerar. Men vi har begränsningar i att vi behöver en hybrid, det vill säga ett renodlat höghastighetssystem med enbart ändpunktstrafik passar inte Sverige och det gäller att se till att kommunerna utmed matarorterna är nöjda. Den från statsförvaltningen erfarne förhandlaren anser att hela det politiska systemet fortfarande lider av spåren av 90-talskrisen. Nya stambanor frigör kapacitet för godset och ökar kapaciteten i existerande system.
Karin Svensson Smith (MP), ordförande i Trafikutskottet, tog ansats i den nya klimatlagen som träder i kraft vid årsskiftet och som innebär att transportsektorns utsläpp ska minska med 70 procent till 2030. Det ska bland annat ske genom elektrifiering av transporter och järnvägen är oslagbar i energieffektivitet och är dessutom yteffektiv. Karin Svensson Smith bollade upp tanken att nya stambanor skulle kunna stå som utställningsexempel för Sverige som ”världens första fossilfria land”. I sammanhanget måste nya frågor ställas, till exempel hur lever man för att inte vara beroende av en bil? Kalkylen 230 miljarder kronor bygger på att systemet byggs samlat. Med salamimetoden kan det dock dra iväg mot 350 miljarder kronor. I byggnationen behövs ett livscykelperspektiv så att vi inte bygger in avbrott för underhåll i alltför stor utsträckning.
Sveriges Byggindustriers ordförande Svante Hagman (Head of infrastructure NCC) framhöll livscykelperspektivet, behovet av att tänka i form av öppna plattformar och lärandet från andra. Upphandlingarna av entreprenörer bör ta därför hänsyn till sådana aspekter. Exempelvis byggs den nyligen tilldelare sträckan Arlöv – Flackarp av en svensk-franskt konsortium.
Samtalet avslutades med beskedet att förslag till utbyggnadsstrategi skulle lämnas dagen efter vid Sverigeförhandlingens eget höghastighetsseminarium.
Sammanfattning av seminariet Framtidens järnväg – höghastighetsbana Stockholm-Göteborg-Malmö bygger Sverige starkare 4 juli i Almedalen. Seminariet arrangerades av Swedtrain och Tågoperatörerna.