Hoppa till innehåll
Den 22 januari bjöd Näringsdepartementet in till branschträff järnväg. På mötet presenterades aktuella frågor både från Näringsdepartementet och Transportstyrelsen samt inspel från branschen. Bland annat redovisades upplägget järnvägslagen som nu kommer att delas upp i fyra lagar: järnvägsmarknadslag, järnvägstekniklag, järnvägssäkerhetslag och ”nationell restlag” (till exempel nationella trafiksäkerhetstillståndet). Man har nu försökt konstruera lagarna för att passa bättre med de regelverk som kommer från EU och som är direktverkande i Sverige. Även järnvägsbyråns (ERA) nya roll ska avspeglas i lagarna. Ikraftträdandedatum för nya lagarna blir våren 2019. Remiss kommer att skickas ut i slutet av mars. Departementsskrivelsen kan omfatta cirka 500 sidor.

Miljökompensationen kommer att få sökas halvårsvis i efterhand. Det blir Trafikverket som kommer att ta fram en föreskrift och hantera ansökningarna. Just nu avvaktar regeringen ett godkännande av EU-kommissionen.

EU-kommissionen kommer med ett förslag på rail security package i april 2018, som troligen grundar sig på den informella expertgruppen för security vid landtransporter (Landsec).

Förbud för fluorescerande lampor. Positionspapper i frågan har lämnats från CER och EIM – de vill ha förbud först 2030, jämfört med förslaget från kommissionen som är 2022.

Från branschen lyftes bland annat behovet av konsekvensanalyser vid införande av nya regelverk. Nya kostnadsdrivande regelverk måste även analyseras på helhetsnivå.

Även hanteringen av öppna data lyftes då resenärer har rätt till ersättning vid försening mer än 20 minuter och det räcker det att man får informationen i vilken källa som helst.

Ambitionen finns kvar från Näringsdepartementet att träffas i denna konstellation en gång i halvåret.