Ny LIA-bok i och med ny utbildningsplan
Den nya utbildningsplanen, som Tågföretagen och samtliga utbildningsanordnare har tagit beslut om, har andra kursplaner jämfört med tidigare. Detta påverkar LIA-bokens utformning och vilka kunskaper som körläraren ska lära ut och bedöma.
Den nya utbildningsplanen omfattar precis som den tidigare tre LIA-kurser varav den första är tänkt att delas i två delar. Antalet LIA-veckor inom lokförarutbildningen har samtidigt minskats och är 15 veckor jämfört med tidigare 20. Eleverna kommer i en del fall ha andra förkunskaper jämfört med tidigare vilket gör det än viktigare för alla körlärare att ta reda på var i utbildningen eleven befinner sig och vilka förkunskaper som eleven har. Observera att de kunskapsmål som ska bedömas i LIA-boken är kunskaper som körläraren ska lära ut till eleven under LIA. Eleven ska ha fått teoretiska förkunskaper som ger förutsättningar för inlärningen, men kunskapsmålen på LIA-kurserna finns inte med i de teoretiska kurserna.
I de fall körlärarens tjänstgöring inte möjliggör utlärning och bedömning av ett kunskapsmål är det viktigt att körläraren noterar detta i LIA-boken genom att ange ”Omdöme kan ej lämnas”. De nya kunskapsmålen är dock utformade så att majoriteten av körlärarna ska kunna lära ut och bedöma målen.
Den nya utbildningsplanen införs succesivt vilket gör att både den gamla och den nya LIA-boken kommer att finnas parallellt under en period av flera år. Det är därför viktigt att körläraren i början av en LIA-period alltid kontrollerar var i utbildningen eleven befinner sig samt vilka kunskapsmål som ska läras ut och bedömas.