Industrin påverkas negativt av den eftersatta järnvägen
I veckan uppmärksammande Svenska Dagbladet de utmaningar som uppstår för den svenska industrin med anledning av de brister som finns på järnvägen idag. I artikeln nämns konsekvenserna av urspårningen på Malmbanan för två år sedan och utmaningar med kontinuerliga stopp och förseningar. Järnvägen är vital för att kunna frakta den volym och tyngd som industrin behöver transportera.
Att industrin påverkas negativt av utmaningarna på järnvägen påverkar också Sveriges ekonomi och sysselsättning, vilket är något som Omtag Svensk Järnväg lyft fram i rapporten Industribroms eller industrilyft?. Rapporten visar att vart fjärde företag hindras genomföra investeringar till följd av störningar eller kapacitetsbrist på järnvägen, vilket hotar flera industriers överlevnad. Närmare 400 000 jobb kommer att påverkas på grund av brister i järnvägssystemet.
Läget för industrin förbättras inte heller av att banavgifterna för godstransporter har höjts med 40 procent sedan årsskiftet och 600 procent på 15 år, vilket innebär att det i princip blir billigare att transportera exempelvis trävaror till kontinenten från Kina än från Sverige. Trafikanalys publicerade nyligen en text kring banavgifterna, där författaren konstaterar att han har förståelse för att branschen är missnöjd med servicenivån och därmed även höjningarna. Det är olyckligt att debatten om banavgifter ofta utgår från att de utgör den huvudsakliga kostnaden för att använda järnvägen, trots att de i praktiken enbart står för en liten del av järnvägsföretagens totala kostnader. De bär riskerna bland annat för omplaneringar, kapacitetsbrist och systemstörningar efter att tåglägen har fastställts samt finansierar omfattande investeringar som ERTMS. Med andra ord genereras en felaktig bild av den faktiska kostnaden för att trafikera järnvägen när man – på myndighetsnivå – isolerar banavgifternas storlek från realiteten.
Affärsavtalens utformning mellan järnvägsföretagen och Trafikverket resulterar därutöver i att järnvägsföretagen dessvärre inte får ut någon kompensation när Trafikverket brister i sin leverans. Det innebär att de själva behöver ta kostnaden på grund av förseningar som de inte själva råder över.
Det är bra att Tidöpartierna talar om vikten och betydelsen av tillväxt för Sverige. Det är grunden för ett konkurrenskraftigt Sverige och en bibehållen välfärd. Förutsättningen för tillväxt är att säkerställa att företag kan transportera sina varor och sin personal på ett tillförlitligt sätt. Men det kräver i sin tur en robust och pålitlig infrastruktur samt rimliga affärsvillkor för de företag som utför transporterna. Vi ser fram emot en fortsatt dialog för att skapa ett konkurrenskraftigt Sverige – tillsammans.
I veckan kom Tågföretagen överens om ett förhandlingsavtal med fackförbunden. Det är något helt nytt för branschen. Förhandlingsavtalet är ett gemensamt regelverk mellan arbetsgivare och fack som styr hur avtalsförhandlingar ska gå till för att skapa tydlighet och bättre ordning under förhandlingarna.
Hotet – riskerar slå ut produktionen i Kiruna
Malmen i Kiruna är avgörande för den gröna omställningen i Europa. Men nu varnar LKAB för att gruvan kan stängas om staten inte fixar den dåliga järnvägen. Och plötsligt står hela Kirunas framtid på spel.
Mer pengar till vägar – men vem vinner på det?
Trafikverkets nya plan för transportinfrastrukturen, med 1 171 miljarder i budget och tydligt fokus på vägunderhåll, har väckt debatt. Flera järnvägsprojekt kan strykas, samtidigt som frågor om befolkningsprognoser, klimatmål och regionala skillnader aktualiseras. Nu har Trafikverket kompletterat med en samlad effektbedömning – och tiden för att påverka är knapp. Här är de viktigaste punkterna.
Övertid utan extra lön på SJ och VR – nu rasar personalen
Först efter 15 minuter ska tågpersonal på företag som SJ och VR få extra betalt för övertid. Anställda rasar mot tågföretagens nya drag. – Vi vill ha betalt för vår övertid, säger Knut Thor på Pågatågen.
Hårda slag mot regionaltågstrafiken
Trafikverkets hårdhänta neddragningar av det statliga stödet till tågtrafiken får Region Kalmar Län och Tåg i Bergslagen att gå i taken. De sena beskeden drabbar de regionala kollektivtrafikmyndigheterna som nu letar möjliga besparingar.
Luleå Hamn ökar kapaciteten när ny järnväg tas i drift
Luleå Hamn har färdigställt den första etappen av en ny järnvägssatsning som ska öka kapaciteten för gods och trafik. Arbetet omfattar modernisering av anläggningen från Trafikverkets spår till Victoriahamnen och innebär att järnvägen nu kan trafikeras med axellaster på 32,5 ton. Investeringen ska möta industrins växande behov och skapa effektivare övergångar mellan olika transportslag.
Tvärstopp för nattåget till Schweiz
Det ser mörkt ut för planerna på en nattågsförbindelse mellan Malmö och Basel. Det schweiziska parlamentets båda kamrar har röstat nej till satsningen.
Halverad nattågstrafik till Norrbotten
SJ tvingas krympa nattågstrafiken till Övre Norrland sedan Trafikverket beslutat att drastiskt dra ner på den ekonomiska ersättningen till SJ. Trafikverket skyller på regeringen och oväntat kostsam nattågstrafik.
Renoverade nattågsvagnarna nu i trafik
Nästan tre år för sent och utan pukor och trumpeter har SJ satt in de två först upprustade liggvagnarna i nattågen. Den första upprustade sovvagnen kommer troligen i trafik nästa vecka.