Svensk järnväg riskerar ett signalhaveri
När EU:s gemensamma digitala signalsystem för järnvägen ska införas måste digitalt och ekonomiskt kaos undvikas till varje pris. Det skriver Lina Lageroth och Markus Lagerquist i en debattartikel i altinget.se.
Vi måste undvika en situation där passagerare fryser på perronger och godståg står still medan implementeringen pågår, skriver debattörerna.
Vi måste undvika en situation där passagerare fryser på perronger och godståg står still medan implementeringen pågår, skriver debattörerna.Foto: Johan Nilsson/TT
Framtidens transportinfrastruktur måste bygga på integration mellan trafikslag och informationssystem. Ett effektivt transportsystem kräver lösningar som knyter samman järnväg, väg och sjöfart i välkoordinerade flöden, där varje trafikslag utnyttjas optimalt.
Tågbranschen förväntas investera miljarder
European Rail Traffic Management System (ERTMS) är EU:s gemensamma digitala signalsystem för järnvägen. Syftet är att standardisera trafikstyrningen, höja säkerheten och möjliggöra gränsöverskridande trafik utan att byta signalsystem. Tekniken är en central del av järnvägens modernisering och en förutsättning för framtida kapacitet, punktlighet och hållbarhet. Att implementera ny teknik är dock alltid omfattande och kostsamt. Det gäller även ERTMS då delar av infrastrukturen flyttas från banan till fordonen, vilket kräver ombordutrustning och långsiktiga uppgraderingar.
Branschen förväntas investera miljarder – utan att slutsumman är känd.
Tågföretagen ser positivt på ERTMS. Det är en nödvändig investering för att bygga en robust järnväg och skapa förutsättningar för internationell trafik. Men vi ser samtidigt med stigande oro på internrevisionens konstateranden om bristande kostnadskontroll, osäkra förutsättningar kopplat till teknik och livslängd, svag robusthet mot yttre hot och osäker tidsplan. Branschen förväntas investera miljarder – utan att slutsumman är känd. Det skapar en orimlig osäkerhet för företagen.
Ta varningssignalerna på allvar
Vi oroas också över att det saknas en samlad riskbedömning för Trafikverkets signalsystem kopplat till övergången. Svensk järnväg riskerar ett signalhaveri. Vi måste undvika en situation där passagerare fryser på perronger och godståg står still medan implementeringen pågår. Bristen på samlad riskhantering ökar risken för allvarliga trafikstörningar vid en knutpunkt. Dessutom finns en stor risk att ERTMS ytterligare försenas, vilket skapar osäkerhet om när fordonsägarna ska investera i ombordutrustning.
Tågföretagen vill se långsiktiga finansieringslösningar, stabila tekniska specifikationer och realistiska tidplaner. Att implementera ERTMS är både nödvändigt och bra – men vi måste ta varningssignalerna på allvar. Tågföretagen vill vara en konstruktiv part gentemot Trafikverket och regeringen. Vi har samma mål: att bygga framtidens järnväg och ligga i framkant med digital teknik. Men arbetet måste ske rättvist, tryggt och transparent. Vi måste till varje pris undvika digitalt och ekonomiskt kaos. Det har varken tågbranschen, resenärer, försvaret eller näringslivet – kort sagt hela Sverige – råd med.
Framtidens transportsystem måste vara sömlöst och smart – där järnväg, väg och sjöfart samverkar genom digitala lösningar för att skapa ett effektivt, hållbart och konkurrenskraftigt Sverige.
Lina Lageroth, näringspolitisk expert Tågföretagen
Markus Lagerquist, senior näringspolitisk rådgivare Tågföretagen