Fordon+3
”Jag jobbar med järnvägen, jag är trendig!”
Är det ett citat från 1850-talet? Nej, från Almedalen 2019. Visst, Frälsningsarméns lokal på Mellangatan var full till bristningsgränsen av järnvägsfrälsta.
Fordon+3
Är det ett citat från 1850-talet? Nej, från Almedalen 2019. Visst, Frälsningsarméns lokal på Mellangatan var full till bristningsgränsen av järnvägsfrälsta.
Fordon+2
Vi har haft och fortsätter ha en situation med extrem brandrisk i Sverige. Det är helt exceptionella förhållanden vi har att göra med och varningarna duggar tätt om att extremväder är det nya normala.
Fordon+1
Vi befinner oss i en situation med extrem brandrisk i Sverige. Järnvägsföretagen tar ett stort ansvar och genomför ett flertal åtgärder för att motverka att tåg bidrar till att orsaka bränder. Vi ser att vissa järnvägsavsnitt genom sin topografi är mer utsatta för gnistbildning och ”tjuvbromsar” än andra.
Fordon
Under våren har Fokusgrupp Fordon tittat på det här med mätstationer för fordon och gemensamt med grupper inom Trafikverket kommit överens om att hjulmätning vore ett bra första steg. Detta för att det i mycket är en beprövad teknik med stor gemensam nytta för både operatörer och infrastrukturägare.
ERTMS, signalsystem+2
EU har under februari månad offentliggjort en utlysning om EU-stöd inom ramen för de Transeuropeiska transportnätverken (TEN-T). Inom ERTMS-området ingår åtgärder inom ERTMS-mark och -ombord. Exempel på åtgärder är installation av ERTMS-fordonsutrustning. Ansökningar om stöd från EU för detta ändamål ska vara inskickade senast den 12 juli 2017. Information om utlysningen finns på bl.a.
Fordon
I januari kom beslut från regeringen på den första delen av Trafikverkets utredning om Järnvägsunderhållets organisering. Trafikverket ska göra leveransuppföljning och underhållsbesiktning av järnvägen i egen regi. Upphandlade leverantörer fortsätter att sköta säkerhetsbesiktningarna och de maskinella mätningarna av spår och kontaktledningar.
Fordon
Fokusgrupp Fordon har nu haft sitt första möte. Deltagare från fem av våra operatörer deltog. Syftet med gruppen är att samla resurser från branschen för informationsutbyte och för att få ett samlat forum för att samordna synpunkter, utveckling, ny teknik, dialog med myndigheter och EU-frågor, främst gällande TSD:er.
Buller+1
Som bekant arbetar ERA sedan en längre tid med en revision av TSI Noise. Regleringen skulle innebära att befintliga fordon med gjutjärnsbromsblock inom några få år måste genomgå byte till kompositbromsblock i ett första steg för internationell trafik och i ett andra steg för nationell trafik.
ERTMS, signalsystem+3
Årets första vintermånad är till ända och under veckan hann vi bland annat med att debattera punktlighetssiffror. Det finns många sätt att se på punktlighetsresultatet men vårt gemensamma arbete med att förbättra kvaliteten där punktligheten är en del kvarstår och det är ett ständigt arbete som aldrig får läggas åt sidan.
Fordon
Den 20 oktober samarrangerade Svenska Privatvagnsföreningens och Branschföreningen Tågoperatörernas medlemmar en temadag om det s k GCU-avtalet, General Contract of Use, Avtalet reglerar villkoren mellan järnvägsföretag (operatörer) och fordonsinnehavare och tillämpas när byta av vagnanvändare sker. Det är ett internationellt multilateralt avtal som de flesta järnvägsföretag och fordonsinnehavare har anslutit sig till.
Fordon
Den 19 juni i år fattades beslut om fjärde järnvägspaketets tekniska pelare. Två viktiga förändringar som för närvarande arbetas fram är att fordonsgodkännande ska ske via ett nytt systemstöd som The European Agency for Railways, EUAR, (tidigare ERA) nu utvecklar.
Fordon
Hector Rail bought all 13 locos which SJ AB sold at an auction last week. Five locos will be resold, implying a net addition of eight locos to Hector Rail’s fleet. The fleet will thereafter total 59 locos. The locos bought are so called Rc3 locos. They were built in the early 1970-ies.
Fordon
Enligt beslut från Transportstyrelsen kommer avsnittet i JTF om hjulskador att ändras från och med 2012‑12‑09. I stället ska Infrastrukturförvaltarna ange villkoren för hjulskador på deras spår. Det står i remissen ”BVS 1586.68 – Banöverbyggnad – Hjulskador – Gränsvärden och krav på åtgärder”.