Godstrafik
Sammanhängande transportkedjor allt viktigare
Det behövs snabbare och mer infrastruktur. Det var deltagarna på seminariet ”Transporteffektivitet- hur får vi ett energisnålt transportsystem i Sverige?” den 6 juli i Almedalen överens om.
Godstrafik
Det behövs snabbare och mer infrastruktur. Det var deltagarna på seminariet ”Transporteffektivitet- hur får vi ett energisnålt transportsystem i Sverige?” den 6 juli i Almedalen överens om.
EU och Internationellt+4
Den sittande S-regeringen ser nu ut att hålla ut fram till valet efter de senaste dagarnas turbulens i riksdagen. För oss innebär det att Tomas Eneroth inom kort väntas presentera en nationell plan för tidsperioden 2022–2033.
Godstrafik+1
Ukraina var fram till den pågående invasionen världens fjärde största spannmålsexportör. Tillsammans med Ryssland stod Ukraina för 30 procent av den globala veteexporten, 20 procent av majsexporten och 80 procent av världens utbud av solrosolja.
EU och Internationellt+2
Arlanda som en multimodal transportnod – på detta tema hade Swedavia och Transportföretagen bjudit in till en eftermiddag för ökad samverkan mellan transportslagen i syfte att minska den totala energianvändningen och skapa ökad bekvämlighet i det långväga resa …
Godstrafik+1
Krisen i Ukraina kommer och har redan fått stor inverkan på alla de företag som har verksamhet och handel med Ukraina och Ryssland.
ERTMS, signalsystem+2
Marknaden för skogsråvara och transporter har påverkats rejält av Ukrainakrisen. Finsk skogsindustri får normalt en stor del av sitt råvarubehov från Ryssland, eftersom landgräns och spårvidd är gemensamma.
EU och Internationellt+2
Januariavtalets punkt 28 – som berörde infrastrukturperspektivet – innehöll inte bara att nya stambanor skulle byggas ut mellan Stockholm, Göteborg och Malmö, att fortsatt utbyggnad skulle ske av järnvägen i norra Sverige samt att upphandling av nattåg till eu …
Godstrafik+2
Roberto Maiorana blir ny generaldirektör för Trafikverket från den 1 mars 2022. Det är ett välkommet besked, både att en ny generaldirektör äntligen utsetts och att det blev Roberto.
Godstrafik+2
Tillsammans. Det ordet hördes många gånger under Järnvägsdagen den 24 november. Temat för dagen var 2030 – vad väntar vi på? Efter att ha hört talarna så kan vi konstatera att vi kan lösa det mesta tillsammans.
Godstrafik+1
FN:s klimatkonferens COP26 i Glasgow avslutades förra helgen. Världens länder har enats om ett slutdokument som för klimatarbetet framåt, och vi noterar särskilt regelboken som lägger fast Parisavtalets rapporteringsåtaganden i framtiden.
Godstrafik+2
Energimyndigheten har uppdrag att skapa en hållbarhetsmärkning för godstransporter och för e-handel. Inom ramen för uppdraget diskuterar transportsektorn hur en sådan miljömärkning skulle kunna se ut och fungera.
Godstrafik+2
Idag har Sveriges Åkeriföretag och Tågföretagen gått ut med ett gemensamt utspel om transporteffektivitet. Samverkan mellan trafikslagen vägtrafik och järnväg bygger på optimering av trafikslagen, både tillsammans och i kombination.
Godstrafik+1
Samverkan mellan trafikslagen vägtrafik och järnväg bygger på optimering av trafikslagen, både tillsammans och i kombination.
Godstrafik+3
Det är dags att sluta utreda. Det är hög tid att sätta planerna i verket. Att använda den nya tekniken och dra nytta av digitaliseringen. Det är nu klimattåget går. 2030 är bara nio år bort – vad väntar vi på? Det finns massor att göra till dess.
Elvägar+4
Sommaren har levererat inte bara fint väder utan även mer stabilitet i järnvägstrafiken jämfört med tidigare år. Det är naturligtvis oerhört glädjande och vi har dessutom sett ett kraftigt ökat resande.
Godstrafik
Den 31 augusti blev det klart att Gustaf Engstrand efterträder Björn Westerberg som Tågföretagens ledamot i Nationella godstransportrådet. − Det är en bekräftelse av vårt engagemang för godstrafikens förutsättningar både nationellt och på EU-nivån.
Godstrafik+1
Det är dags att sluta utreda. Det är hög tid att sätta planerna i verket. Att använda den nya tekniken och dra nytta av digitaliseringen. Det är nu klimattåget går. 2030 är bara nio år bort – vad väntar vi på? Det finns massor att göra till dess.