Frys banavgifterna och minska klimatutsläppen
– Banavgifterna måste frysas för att inte utsläppen av klimatgaser ska öka, säger Christel Wiman, vd på Branschföreningen Tågoperatörerna. Varje godståg motsvarar 30 lastbilar på vägarna. När ett eldrivet tåg mellan Malmö och Sundsvall ersätts med lastbilar ökar koldioxidutsläppen från under 100 kilo till minst 35 ton. Att öka godstrafiken på vägarna på tågtrafikens bekostnad ökar omedelbart Sveriges klimatutsläpp.
Trafikverket pekade i sin senaste utvärdering av banavgifterna på att höjningarna ökar tågtrafikens kostnader betydligt mer än lastbilstrafikens, vilket leder till att godstransporter flyttas från järnväg till väg . Även persontrafiken på tåg påverkas, men inte lika mycket. Trafikverkets prognos till den nationella planen visade att godstrafiken på järnväg kommer att minska, samtidigt som lastbilstrafiken kommer öka, till följd av banavgiftshöjningarna.
Trafikverkets förslag är att öka banavgifterna till 2,46 Mdr/år. Det är en fyrdubbling mellan år 2009 och 2025. Enligt järnvägslagen ska banavgifter ”fastställas till den kostnad som uppstår som en direkt följd av framförandet av järnvägsfordon.” För år 2015 beräknas tågoperatörerna betala totalt 1400 Mkr i banavgifter. Det motsvarar ungefär järnvägens totala marginalkostnad, som Trafikverket och VTI beräknar till 1440 Mkr. Lagens krav är med andra ord uppfyllt. Fortsatta höjningar kommer att vara samhällsekonomiskt negativt genom överflyttningen från järnväg till väg.
Tågtrafiken förlorar även konkurrenskraft genom tågoperatörernas finansieringsansvar för ombordutrustningen för det nya signalsystemet ERTMS , bristerna i infrastrukturen och förslaget om längre och tyngre lastbilar.
– Frys banavgifterna tills infrastrukturen fungerar tillfredsställande och vägtrafiken betalar sina samhällsekonomiska kostnader, som de i dag gör i mindre utsträckning än tågtrafiken, säger Christel Wiman, vd på Branschföreningen Tågoperatörerna. För att klimatutsläppen inte ska öka måste transportsektorns skatter och avgifter samordnas.
—
1. Trafikverket (2014) Banavgifter för ökad kund- och samhällsnytta. Slutredovisning 2014-05-16. Se även Trafikanalys rapport 2013:4, Trafikverkets rapport 2011:080, Trafikverket (2013) Förslag till nationell plan för transportsystemet 2014-2025. Remissversion 2013-06-14
2. Trafikverket (2013) Prognoser för arbetet med nationell transportplan 2014-2025. Godstransporternas utveckling fram till 2030, Rapport 2013:056
3. Trafikverkets (2012) ERTMS i Sverige – nuläge och viktiga vägval
4. Förseningskostnader inom järnvägen, december 2014