Hoppa till innehåll
Under 2015 genomfördes ett arbete i nära samverkan mellan Trafikverket och bland annat Tågoperatörerna för att utveckla ett antal områden inom tillämpliga affärsvillkor för Sveriges järnvägsföretag, bland annat avseende järnvägsnätsbeskrivningen (JNB) och trafikeringsavtalsmallen. Under 2017 startar arbetet upp igen och i denna runda inkluderas andra branschföreningar, som Näringslivets transportråd och Svensk Kollektivtrafik. Arbetet startades upp i december och fortsätter med full kraft under våren 2017. Projektet innefattar att titta närmare på bland annat reglering av reklamationer vid förseningar och ansvarsbegränsningen i JNB 7.4.3.

En annan fråga som är uppe till diskussion är ersättning för kostnader för expertutlåtanden med mera i samband med tvister som järnvägsföretagen tvingas till när prövning av JNB:s eller TRAV:s villkor ska lyftas till Transportstyrelsen eller Förvaltningsdomstolen. Man kan fundera på vem som har utredningsansvaret i ett flertal av de frågor som järnvägsföretagen lyfter till prövning. Ska Transportstyrelsen och våra förvaltningsdomstolar användas som expertinstans i stället för att en särskild fråga utreds grundligt av myndigheten? I andra fall är det uppenbara tolkningar som JF måste ta till prövning för att visa att man har rätt. Dessa aktiviteter kräver resurser och orsakar kostnader och det är skäligt att lyfta en diskussion inte minst för de fall järnvägsföretagen fått rätt efter prövning.