Hoppa till innehåll
Almega Sök
Vid Tågoperatörernas årsstämma 10 maj hade vi förmånen att under en liten stund ha Trafikutskottets ordförande Karin Svensson Smith närvarande mellan debatter och omröstningar i riksdagen. Karin Svensson Smith inledde med att konstatera att man − i samband med att infrastrukturpropositionen debatterades − uppnådde stor enighet om framtida inriktning bland Sveriges politiker. Det finns en förståelse för och ett fokus på möjligheterna med tågtrafik. Alla politiker förstår varför det är viktigt. Och allmänheten vill inte längre vara beroende av bilen. I Skåne har vi sett resultaten, det vill säga om man bygger ut infrastrukturen och trafiken så kommer resenärerna. Det som påverkar politikerna mest är det som väljarna vill ha. Mer trafik på tåg är något som de flesta partier vill ha.

Men politiken behöver hjälp från tågbranschen för att styra dialogen i rätt riktning. Det pratas alldeles för mycket bilar när man pratar om klimatet. Om du tar tåg så bidrar du till att lösa problemet och är inte en del av det. Kommunerna ser det som en samhällsutvecklingsfråga men det är en klimatfråga också. Tåget som dellösning måste finnas med i ännu större utsträckning i debatten om klimathotet. Tågoperatörerna har en viktig roll att spela.

Godstrafiken på järnväg lider

Karin Svensson Smith är bekymrad och de sliter med frågan i Trafikutskottet. Just nu upplever hon inte att det är fair play. Diskussionen om vägslitageskatt kommer att komma tillbaka i någon form före valet. Regeringen arbetar för närvarande med en godsstrategi för Sverige.