Hoppa till innehåll
Järnvägsbranschens Samverkansforum (JBS) resultatkonferens gick av stapeln i veckan. Hela branschen samlades på Münchenbryggeriet med cirka 150 deltagare. Glädjande nog kunde vi notera att samtidigt som tågtrafiken ökade med 2 procent har tågens punktlighet ökat till 90,3 procent under 2017. Under 2017 minskade antal störningstimmar för sex av effektområdena avseende avgångstid, infrastruktur, fordon, banarbeten, trafik och resursplanering, samt obehöriga i spår. För effektområdena operativ trafikering och från utland ökade störningstimmarna.

Statssekreterare Mattias Landgren inledningstalade och höll fram att järnvägens ska rustas upp efter flera år av underinvesteringar – regeringen satsar över 700 mdr kr på infrastruktur de närmaste 12 åren och underhållet av järnvägen prioriteras upp. Statssekreteraren betonade också att nu är det dags för verkstad och att just samverkan är det som ger bäst resultat även avseende överflyttning av transporter från väg till järnväg. En viktig överlevnadsfråga för järnvägen är kompetensutmaningen, det vil säga dels att attrahera och hitta rätt bemanning genom att matcha lediga jobb med rätt kompetens, dels kunna utgöra ett verktyg för integration i samhället. Statssekreteraren betonade också att nu är det dags för verkstad. Och samverkan är det som ger bäst resultat. Vi måste röra oss framåt och lyfta branschens anseende. Där spelar JBS en fundamental roll för att lösa de utmaningar som vi har framför oss.

Lena Erixson, GD Trafikverket, betonade att nu händer det mycket kopplat till järnvägen. Det sker stora satsningar från 2019 och framåt med ett starkt politiskt stöd. De stora satsningarna på investeringar, re-investeringar och underhåll kan inte genomföras om vi inte satsar stort på kompetensförsörjning. Vi måste attrahera flera och samarbeta aktivt inom branschen för att attrahera flera. Digitalisering är en annan viktig trend där Trafikverket räknar med att 75 procent av anläggningen är uppkopplad till 2025. Trafikinformation är ett viktigt område som måste förbättras. Det finns också en tydlig inriktning på att lyfta gods från väg till järnväg. Mattias Landgren betonade att regeringen förväntar sig resultat och det är Trafikverkets samverkan med operatörerna som möjliggör detta. Den svenska modellen med samverkan är ett utmärkt verktyg som måste vårdas och det är viktigt att alla bidrar. På Resultatkonferensens program fanns även TTT-genomgång, oberoende granskning av TTT, MPK – Marknadsanpassad planering av kapacitet och Stärkt branschsamverkan.

Slutsatsen från Resultatkonferensen om vi ska lyckas med punktlighetsmålet 2020 så måste alla bidra och att dessa ”åh-fan!-möten” fyller en viktig roll för måluppfyllnad. Alla tåg måste ankomma slutstation inom en marginal på fem minuter, och alla har ansvar att bli en minut bättre på det vi gör. Rekrytering av utlandsfödda till branschen måste möjliggöras i större utsträckning och vi måste växla upp vårt arbete för få till verkstad. Kommunicera det positiva, få bort genandet över järnvägen, se själv tid att komma i tid och vara punktlig varje dag, bygg broar mellan öar, gör rätt saker i rätt tid och ät elefanten i bitar.

Linus Eriksson, Skånetrafiken och Helena Leufstadius, Svensk Kollektivtrafik avslutade resultatkonferensen och beskrev det fortsatta arbetet att nu är det dags att gå från ord till handling och fokusera på genomförande, skapa tillit och förtroende, sätt in resurser, arbeta tillsammans och satsa på färre åtgärder som ger mesta resultat.