Hoppa till innehåll

Överbelastad infrastruktur?

I förra veckan beslutade Transportstyrelsen att utfärda ett vitesföreläggande mot Trafikverket till följd av de säkerhetsbrister som identifierats vid införandet av marknadsanpassad planering av kapacitet, MPK, det system som ligger till grund för en digitalisering av tågplaneringen i Sverige. Transportstyrelsen kan från Trafikverkets inlagor ”inte kan se vilka insatser, åtgärder, som är faktiskt är klara, eller om Trafikverket lever upp till de krav som ställs på dem som infrastrukturförvaltare”. Vi konstaterar att MPK sedan införandet 2023 – och långt dessförinnan – kantats av en lång rad av utmaningar och Tågföretagen har varnat för de säkerhetsbrister som Transportstyrelsen lyft fram i sin tillsyn. Vi förutsätter att Trafikverket nu skapar incitament och verktyg för att omhänderta risker och hanterar de identifierade bristerna för att klara alla säkerhetskrav och tillräcklig effektivitet på vår järnväg – Sveriges ryggrad.

En brist som återkommande lyfts fram är punktligheten. Igår släppte Trafikverket tågstatistiken för 2024 som visar att punktligheten var den sämsta på 14 år, vilket Tågföretagens näringspolitiska expert Lina Lagerroth kommenterade i Ekot. Grunden för detta är att vi har en föråldrad järnväg med eftersatt underhåll i samband med en ökande efterfrågan på transporter. Infrastrukturen är sliten vilket ger omfattande störningar, som får effekt på hela systemet, och hastighetsnedsättningar när rälsen inte lever upp till avsedda krav. En annan stor faktor som påverkat den dåliga punktligheten är obehöriga i spår, som har ökat markant, och här behöver vi se över fler åtgärder i dialog med bland annat polisen och Trafikverket. Även Trafikverket lyfter fram sambandet mellan det stora antalet tåg och den låga punktligheten och frågar sig om vi kan ha så många tåg på spåren. Det är nu hög tid att ta itu med en sansad diskussion om hur stora volymer vi kan lägga in i systemet i de årliga tågplanerna. Om kapacitetstaket har nåtts finns en metodik att förklara om en bandel är överbelastad, då en kapacitetsanalys och en kapacitetsförstärkningsplan ska tas fram. Frågan man ställer sig är: på vilka bandelar har taket nåtts för hur många tåg vår anläggning klarar av?

Även i olika former av samverkan kan vi hantera denna typ av frågor, exempelvis branschsamverkan inom ramen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Vi noterar den intressanta nyheten att Region Norrbotten ingår ett samarbete med Catharina Elmsäter-Svärd, vd Byggföretagen och tidigare infrastrukturminister för att söka nödvändiga kompromisser kring användningen av den mycket hårt belastade Malmbanan.

Trafikverket släppte i veckan en rapport om möjliga finansieringslösningar för ett eventuellt framtida dubbelspår Luleå – Boden. Rapporten är en översikt över möjligheterna att använda banavgifter för att finansiera utbyggnad av järnväg. Utgångspunkten måste vara att staten tillhandahåller infrastruktur och banavgifter skulle kunna utgöra ett komplement för att snabbare få finansiering på plats.

Medielänkar vecka 3

Hård kritik efter tåglarmet: ”Vi kan inte ha den här situationen”

Flera är kritiska efter Trafikverkets nya statistik som visar att tågpunktligheten förra året var den sämsta på 14 år. Lina Lagerroth, näringspolitisk expert Tågföretagen, kommenterar statistiken.  ”Man väljer bort tåget ibland när man ska till något viktigt”, säger resenären Staffan Siren.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Säkerhetsbrister kan ge miljonviten – Trafikverket utlovar bättring

Transportstyrelsen är inte nöjda med de svar som Trafikverket har gett om sju utpekade säkerhetsbrister till följd av införandet av det nya tågplaneringssystemet MPK. Trafikverkets presschef: ”Vi får förtydliga ytterligare hur vi tänkt”.
Läs artikeln på altinget.se

Andreas Carlson tog emot uppdrag om finansiering av järnvägssträckan Luleå-Boden

Trafikverket har redovisat ett regeringsuppdrag där myndigheten utrett ett alternativ till delfinansiering av dubbelspår på järnvägssträckan Luleå-Boden genom höjda banavgifter.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se

På två år har ministern gjort i stort sett allt fel

Blir ansiktet utåt för Sveriges tåghaveri. Andreas Carlson (KD) har två huvudsakliga ansvar: bostäder och infrastruktur. Det är inte två områden som osar framgång direkt.
Läs artikeln på aftonbladet.se

En matlåda duger inte som svar på Sveriges tågproblem”

Svenskarna vill åka tåg – synd bara att Sverige inte låter dem. I stället får resenärer stå ut med förseningar och uppmanas ta med sig mat utifall att. Vi har mycket att lära oss av andra länder vad gäller alltifrån punktlighet och spårfördelning till arbetsvillkor. Dagens system, där alla skyller på alla, fungerar uppenbart inte, skriver fem trafikdebattörer.
Läs artikeln på dn.se

”Inför kilometerskatt för lastbilstrafiken”

Den svenska transportsektorn drivs till cirka 70 procent med fossil energi. När det gäller tunga godstransporter är den snabbaste och mest effektiva metoden för att öka andelen eldrivna transporter att utnyttja den elväg som redan finns, järnvägen. Det menar Karin Svensson Smith (MP) och Roger Bydler, ledamot av Klimatriksdagen. Läs artikeln på jarnvagar.nu

Så kan Sveriges tåg bli punktligare – här är trafikforskningens lösningar

Direktsändning från forskningskonferensen Transportforum. Hur ska vi få tågen att komma i tid och få ner antalet döda i trafiken?
Lyssna på inslagen på sverigesradio.se

Tågförseningarna på rekordnivåer – hur ska trenden vända?

136 000 tåg var försenade förra året, vilket betyder att punktligheten för tågtrafiken i Sverige var den sämsta på 14 år, enligt Trafikverkets siffror. Målet är att 95 procent av tågen ska hålla tiden, frågan är hur det ska gå till? Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Intensiv klimatvår väntar – här är datumen att hålla koll på

Nu har regeringens propositionsförteckning för första halvåret kommit. Mattias Goldmann har lusläst den och hittar mycket som är viktigt att ha koll på – och sådant som saknas. Här är en genomgång datum för datum!
Läs artikeln på di.se

Sprickor i rälerna ger tågförseningar

Största tillåtna hastighet har sänkts till 70 km/h på flera banor söder om Stockholm. Vid ultraljudskontroller i höstas upptäcktes 156 sprickor i rälerna och många av dem har ännu inte åtgärdats.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

Statliga fraktbolaget kräver rättvisa villkor av regeringen

Järnvägen förlorar frakter till godstransporter med lastbil. Nu sparkar det statliga järnvägsbolaget Green Cargo bakut och kräver rättvisa villkor av regeringen.
Läs artikeln på aktuellhallbarhet.se

Vy testar sommartåg mellan Oslo och Malmö

Vy lanserar ett nytt sommartåg mellan Oslo och Malmö som kommer att trafikera sträckan mellan 14 juli och 11 augusti. Initiativet är en del av bolagets satsning på internationell tågtrafik över landsgränser.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se