
Förbättrad uppkoppling på tåg snart en realitet
Att åka tåg genom Sverige har många fördelar – du kan njuta av att se skiftningar i landskapet – från tung barrskog och höga fjäll till planmark med åkrar och rapsfält – och njuta av egentid eller trevligt sällskap. Du har också möjlighet att nyttja tiden mellan möten genom att distansarbeta eller varva ner genom att spela eller titta på film. Självfallet ska uppkopplingen ombord på tågen vara av bästa kvalitet och det är äntligen på god väg att åtgärdas.
Telia har nyligen annonserat en mångmiljonsatsning för att förbättra täckningen och kapaciteten längs Södra och Västra stambanorna med 5G och 49 nya basstationer. De planerar att täppa till alla vita fläckar som identifierats längs järnvägen, på ställen där uppkopplingen idag är dålig eller rent av icke existerande. Även mobiloperatören Tre meddelade under gårdagen att 105 nya basstationer kommer att etableras på de viktigaste tågsträckorna och Telenor aviserar också fler investeringar.
Ytterligare en positiv utveckling är det samarbete som inletts mellan Telia Towers och Trafikverket i syfte skapa snabbare och enklare hantering av master och torn som kan placeras längs järnvägen bland annat, vilket också ökar den digitala tillgängligheten på tågen.
Tågföretagen har arbetat bättre uppkoppling sedan många år tillbaka genom en branschöverenskommelse tillsammans med TechSverige.
– En tydligare politisk inriktning har bidragit till att samtliga marknadsaktörer nu går i takt mot en gemensam målsättning. Inriktningen har också gett en förutsägbarhet, vilket är en grundförutsättning för telekomoperatörerna att investera i infrastrukturen, säger Lina Lagerroth, näringspolitisk expert på Tågföretagen.
Sedan tidigare har tågoperatörer bland annat installerat nya fönster som släpper igenom mobilsignaler. Tillsammans med de nya åtgärderna kommer resenärerna att få snabbare, säkrare och mer pålitlig uppkoppling, vilket är efterlängtat och välkommet.
Dessutom har Trafikverket att återkomma med förbättringsåtgärder så att mobila tjänster också fungerar i tunnlar och bergsskärningar enligt regeringens uppdrag i regleringsbrevet för 2025.
Telia mångmiljonsatsar på tågresenärer – resor utan avbrott i nätet
Nu satsar Telia hundratals miljoner för att förbättra täckning och kapacitet längs Södra och Västra stambanan med 5G. Det genom att täppa till alla vita fläckar som Telia, tillsammans med SJ och mätföretaget umlaut, har identifierat längs järnvägen. Järnvägssatsningen är den största någonsin och ger resenärerna snabbare, säkrare och pålitligare uppkoppling.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se
Tre: Förbättrar täckning på tåg – bygger 105 nya basstationer
Tre fortsätter sin satsning på att förbättra mobiltäckningen för tågresenärer och etablerar 105 nya basstationer längs landets viktigaste tågsträckor. Målet är att möta Post- och telestyrelsens (PTS) täckningskrav för samtliga operatörer som stipulerar att mobiltäckning ska finnas längs utvalda tågsträckor senast den 31 december 2030.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se
Trafikverket skrotar jätteprojekt för över en halv miljard
Trafikverket avslutar planerna på att ta fram ett nytt system för tågtrafikledning – som redan kostat 550 miljoner kronor. – Det är lätt att kritisera i efterhand varför man gjorde på det ena eller andra sättet, säger Mats Petersson, avdelningschef på Trafikverket.
Läs artikeln på dn.se
Sämsta tågpunktligheten någonsin – många obehöriga i spåren
2024 var tågpunktligheten den sämsta som uppmätts. De kostsamma förseningarna har många orsaker, men en sticker ut: obehöriga på spåren. I snitt orsakade obehöriga personer i spårmiljön mer än 12 timmar försening per dag. – Det är en stor skillnad mot andra år, säger Helena Rådbo på Trafikverket.
Läs artikeln på dn.se
Larmet: Rostskador i Öresundsbrons järnvägstunnel
Ledningen för Öresundsbron har fått ett larmbrev från säkerhetskonsulter de anlitat om allvarliga rostskador i delar av järnvägstunneln på danska sidan, enligt uppgifter till DN. – Vi har beställt en fördjupad rapport. Den pekar på ett behov av att tidigarelägga en del järnvägsunderhåll, säger brons biträdande anläggningsdirektör Johan Nord.
Läs artikeln på dn.se
Fackförbundet kräver slopad karensdag och avskaffande av ensamarbete inom spårtrafiken
Fackförbundet ST har inför de kommande avtalsförhandlingarna inom spårtrafiken framfört krav på att karensdagen slopas och att sjuklön ska utgå från första dagen. Dessutom vill förbundet avskaffa ensamarbete för de mest olycksdrabbade tjänsterna. De eftersträvar även en siffersatt löneutveckling i linje med sina generella förhandlingsprinciper.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se
Årets avtalsrörelse igång: Här är kraven
Årets avtalsrörelse är inledd inom avtalsområdet spårtrafik. Fackförbunden kräver löneökningar på 4,2 procent på ett år. Tågföretagen sätter istället fokus på frågor som rör personalplanering.
Läs artikeln på transportnet.se
Så ska SJ rusta för Nato
SJ:s vd Monica Lingegård svarar på hur det statliga järnvägsbolaget planerar att möta upp kraven från Nato, samtidigt som man behåller lönsamheten och lyfter förtroendet bland sina kunder.
Se inslaget på efn.se
Regeringens besked sätter fart på Norrbotniabanan
Regeringens beslut att påbörja byggstarten för Norrbotniabanans sträcka mellan Dåva och Skellefteå innebär att Trafikverket nu kan inleda upphandlingar och marklösen innan entreprenörerna rullar ut sina byggmaskiner.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se
Dyrare tågresor under 2024
SJ:s brist på fungerande snabbtåg och Flixtrains uttåg från de svenska järnvägarna ledde under 2024 till ett något sämre utbud av resor och högre biljettpriser. Prisskillnaderna mellan de dyraste och de billigaste tågbiljetterna har fortsatt att minska.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Omfattande förändringar väntar Stockholm C och Tomteboda – Första delrapporten klar
Trafikverket genomför en utredning om ombyggnad av Stockholm C och Tomteboda bangård för att anpassa infrastrukturen till ökat resande och framtida behov. Projektet, som pågår på uppdrag av regeringen, ska resultera i förslag på åtgärder som kan prövas i den kommande nationella planen.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se
Grönt ljus för förbigångsspår öster om Katrineholm
Trafikverket planerar att bygga två förbigångsspår öster om Katrineholm C. Syftet är att öka kapaciteten på Västra stambanan mellan Gnesta och Hallsberg. Järnvägsplanen har nu vunnit laga kraft, och en konsult har kontrakterats för att ta fram bygghandlingar.
Läs artikeln på infraststrukturnyheter.se
Långa godståg på prov
DB Cargo Scandinavia kör sedan en tid upp till 835 meter långa godståg mellan Maschen och Malmö. Men än så länge körs tågen på prov.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Ett järnvägsunderhåll på högvarv
Årets banarbetssäsong ser ut att bli den mest intensiva någonsin. I januari startade en omfattande upprustning av Västra stambanan och under 2025 genomför vi fler än 1700 jobb över hela landet.
Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se
Europas kritiskt kommunikationsstandard för tåg uppgraderas från 2G till 5G
I det europeiska samverkansprojektet Morane2 ska Europas kritiska kommunikationsstandard för tåg uppgraderas från dagens 2G-baserade system till det nya 5G-systemet, vilket krävs för att bedriva en säker och hållbar järnvägstrafik. I Sverige är Telia tillsammans med Trafikverket och Ericsson först ut med att testa systemet. Bland annat i Telias 5G-nät på en 40 km lång tågsträcka mellan Katrineholm och Åby.
Läs artikeln på aktuellsakerhet.se
Rekordmånga banarbeten under 2025
Järnvägsunderhållet intensifieras under 2025 med fler åtgärder än tidigare. I januari inleddes en omfattande upprustning av Västra stambanan, och totalt planeras fler än 1 700 projekt i hela landet.
Läs artikeln på jarnvagsnyheter.se
Västsverige riskerar trafikinfarkt med lastbilar när Fehmarn Bält-tunneln blir klar
För att möta framtidens transportbehov och undvika en trafikinfarkt på E6:an krävs att Sverige agerar snabbt. Att utveckla järnvägen mellan Göteborg och Oslo är inte bara ett klimatsmart och samhällsekonomiskt bra val, det är en investering i framtiden, skriver Karin Pleijel, Johan Trouvé och Göran Eriksson.
Läs artikeln på gp.se
Upprustningen av Västra stambanan påbörjad
Arbetet med bytet av kontaktledningsanläggningen på Västra stambanan mellan Olskroken och Alingsås har inletts. Först byts elanläggningen på nedspår mellan Sävenäs hållställe och Partille.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Trafikanalys sänker värdering av koldioxidutsläpp
Flera av de tidigare ”klimatbovarna” får positivare utfall när Trafikanalys fortsätter skruva i metoden för att räkna fram hur olika trafikslag betalar för sina samhällsekonomiska kostnader. Och när fler sektorer omfattas av utsläppshandeln, kommer situationen ljusna än mer.
Läs artikeln på altinget.se
Uppgiften: Fixa Sveriges järnväg
Svensk järnväg står inför stora utmaningar med eftersatt underhåll. Regeringen har öronmärkt 210 miljarder för upprustning – men samtidigt ökar både efterfrågan och kraven på järnvägstransporter.
Se inslaget på efn.se
Fler containrar på tåg till Göteborgs hamn
Tågtransporterna med containrar till och från Göteborgs hamn ökade med sju procent till 505 000 TEU. Prognosen för 2025 pekar på all time high.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Ny tågpendeltrafik i Helsingborgs Hamn
Den 16 december 2024 inleddes en ny tågpendeltrafik i Helsingborgs Hamn. Satsningen drivs av transportföretaget Dania Connect i samarbete med tågoperatören SHN Cargo. Syftet är att effektivisera godstransporter till och från viktiga logistikpunkter som Jönköping och Älmhult.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se
Internt utkast: Myndigheter föreslås avvecklas
Flera myndigheter föreslås avvecklas och uppgifterna flyttas till andra myndigheter. Det framgår av ett utkast från den utredning som på måndag ska lämnas över till regeringen.
Läs artikeln på altinget.se
Rekordår för Arlanda Express
Arlanda Express var Sveriges mest punktliga tågföretag 2024 med en punktlighet på i snitt 95,6 procent. Dessutom har företaget uppnått nettonollutsläpp ett år tidigare än planerat.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
”Viktig milstolpe”
DB Cargo börjar köra extra långa godståg mellan Tyskland och Sverige.
Läs artikeln på transportnytt.se