
Signalen har gått fram
I veckan presenterade regeringen beslut om byggstarter för infrastrukturprojekt inom ramen för den innevarande nationella planen 2022-2033. Nyheter var främst att byggstart för Norrbotniabanan och projekt på Malmbanan tidigarelades. Det faktum att regeringen valde att ha tre tunga ministrar på plats för att redogöra beslut om byggstarter talar för att infrastrukturfrågan är viktig för regeringen och det är bra. Det är också intressant att infrastrukturminister Andreas Carlson poängterade att anledningen att just investeringarna i Malmbanan påskyndas är på grund av problemen som exempelvis LKAB har haft – förluster på 100 miljoner kronor per dag och därtill viss BNP-påverkan – när järnvägstransporterna inte fungerade. Det är just detta som Tågföretagen och Omtag Svensk Järnväg har lyft fram i rapporter under 2024 – järnvägens betydelse för industrin och svensk konkurrenskraft – och det är bra att även regeringen belyser detta.
Plötsligt händer det. Vid torsdagens regeringssammanträde har beslut fattats att ge Trafikverket i uppdrag att utforma ett statligt stöd till investeringar i ERTMS-ombordutrustning. Bakgrunden är att järnvägens föråldrade signalsystem – ATC –ska ersättas med European Rail Traffic Management System, ERTMS, som är den utpekade gemensamma europeiska standarden. Det innebär att hela fordonsflottan på järnvägen behöver vara utrustad med ERTMS-ombordutrustning från och med 2030. Investeringen och alla kommande uppgraderingar är nödvändiga men också extremt kostsamma för tågföretagen och andra fordonsägare och det är till viss del infrastruktur som flyttas från banan in i fordonen.
Tågföretagen har arbetat för ett stödprogram i närmare 20års tid. I stort sett alla jämförbara länder har redan finansieringslösningar för ombordutrustning på plats och därför är det både ett efterlängtat och glädjande besked att regeringen insett hur viktigt det är för järnvägen att ett statligt stöd nu aktiveras. Signalen har gått fram att det finns stora värden att vinna på en branschoptimerad utrullning av ERTMS och stödet ska bidra till detta. Förutsättningarna för internationell tågtrafik blir bättre med en gemensam standard och det vore en stor fördel om även EU:s utrullning synkades i större utsträckning. En pusselbit för en nödvändig modernisering av järnvägen är därmed på plats.
Den andra ansökningsomgången för att bedriva utbildning inom Nationell Yrkesutbildning, NY, presenterades av Myndigheten för yrkeshögskolan, MYH, den 14 februari. Tyvärr har ingen av utbildningsanordnarnas ansökningar för att starta tågmekanikerutbildning beviljats. Denna yrkesroll är kritisk för Tågföretagens medlemmar. Läs mer
Trafikverket kan bidra till näringslivets konkurrenskraft
Med den nya administrationen i USA som tänker prioritera konkurrenskraft, tillväxt och företagsamhet är det uppenbart att Sverige och EU måste höja tempot i regelförenklingsarbetet och samarbetet mellan näringslivet och statlig offentlig verksamhet. Alla i den offentliga sektorn oavsett om det är stat, region eller kommun måste förstå sin roll i att stödja näringslivet och dess behov för att förbättra konkurrenskraften. År 2008 hade EU och USA ungefär samma BNP per person. Numera har USA närmre 80 procent högre BNP.
Läs artikeln på borlangetidning.se
Klartecken för 14 järnvägsprojekt
Regeringen har beslutat om byggstart 2025-2027 för Norrbotniabanan mellan Dåva och Skellefteå, förlängning av fyra mötesstationer på Malmbanan och kapacitetshöjande åtgärder på Godsstråket genom Bergslagen.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Flera bakläxor när byggstartsbesluten las fram
Trafikverket får bakläxa på Tvärförbindelse Södertörn och fem andra projekt. Nu har myndigheten tre månader på sig att hitta ytterligare besparingar innan regeringen eventuellt ger grönt ljus. ”Det här är en del i regeringens mycket aktiva arbete med kostnadskontroll”, säger minister Andreas Carlson (KD).
Läs artikeln på altinget.se
Efterlängtat dubbelspår försenas – Stegra pressas
När regeringen på tisdagen gav klartecken till flera järnvägsbyggen saknades dubbelspåret mellan Luleå och Boden, ett projekt som efterfrågas av industrin i norra Sverige.
Läs artikeln på dagensindustri.se
Storsatsning på digitalisering av tyska järnvägen startar
Tyska järnvägsbolaget Deutsche Bahn (DB) har tecknat ett omfattande ramavtal värt 6,3 miljarder euro med fyra entreprenörer för leverans av digital styr- och säkerhetsteknik. Avtalet är en del av initiativet Digital Rail Germany och omfattar bland annat nya digitala signalanläggningar, leverans av det europeiska tågkontrollsystemet ETCS samt integrerade styr- och driftssystem.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se