
25 år efter invigningen av Öresundsbron
Vårt svensk-danska mästerverk Öresundsbron fyller 25 år, vilket firades med pompa och ståt i Köpenhamn i veckan. Inför brons 30-årsjubileum kommer Fehmarn Bält-förbindelsen att stå klar. I samband med detta stärks även järnvägen norr om Hamburg och flaskhalsen förflyttas rakt in i södra Sverige. Men år 2030 är det med all sannolikhet minst tio år kvar tills fyrspåret Lund-Hässleholm står klart – en sträcka som dessutom endast är en del av lösningen av den södra flaskhalsen enligt Trafikverket. Detta innebär att Sveriges export/import till/från Europa under lång tid inte kan nå i närheten av sin fulla potential. Det är nu – i samband med framtagandet av ny nationell infrastrukturplan 2026–2037 – som regeringen har möjlighet till avgörande vägval om Sveriges framtida förutsättningar. Det är dags att agera.
Vid veckans godstransportforum, på inbjudan av infrastrukturminister Andreas Carlson, konstaterades att en rad åtgärder som gynnar hela transportsystemet beslutats under mandatperioden, vilket är positivt eftersom det är en lång lista av väl kända lösningar som kan bockas av. Ytterligare en god nyhet är att en uppdaterad godstransportstrategi är under framtagande och regeringen har också beslutat om intressanta regeringsuppdrag till våra transportmyndigheter. Trafikanalys ska ta fram ett kunskapsunderlag om effektiviteten för godstransporter i järnvägssystemet, där effekter på näringslivets transporter till följd av störningar i planering och utförande av tågtransporter ska analyseras. Trafikverket har att ta fram en trafikslagsövergripande handlingsplan för att förbättra förutsättningarna för långväga godstransporter, ett pågående uppdrag som sträcker sig till 2028.
Men en lösning av de betungande banavgiftshöjningarna för godstrafiken låter av allt att döma vänta på sig. Dock kan Riksrevisionens senaste rapport bidra med rekommendationer, exempelvis att avgiftsbelagda tjänster ska vara ändamålsenliga och kostnadseffektiva och att myndigheterna systematiskt ska följa upp hur avgifterna och tjänsterna fungerar i förhållande till marknadernas och företagens behov. Läs artikel på tagforetagen.se.
På natten den 30 april enades Tågföretagen och de fackliga motparterna om ett nytt kollektivavtal för anställda i spårtrafiken. Det nya kollektivavtalet för Spårtrafik löper från 1 maj 2025 till 30 april 2027 och har ett avtalsvärde på 6,4 procent.
Den 15 maj kl 13.00-15.00 är det dags för Tågföretagens årsmöte och vårkonferens. På konferensen kommer Johan Davidson, statssekreterare Infrastrukturdepartementet, och det blir senaste nytt från avtalsrörelsen, joint statement och affärsavtal i upphandlad personrafik. Läs mer och anmäl dig
Nyligen lämnade Riksrevisionen över en rapport om myndigheternas avgiftsbelagda tjänster som riktas till företag – hur tjänsterna styrs och om de tillhandahålls med tillräcklig produktivitet och effektivitet. Riksrevisionen fastställer att många myndigheter har monopol på de avgiftsbelagda tjänsterna, vilket kan leda till ineffektivitet då det saknas konkurrens. Vidare menar Riksrevisionen att det kan innebära att avgifterna inte motsvarar behoven hos de företag som använder tjänsterna och att tjänsterna inte produceras med den effektivitet som skulle kunna uppnås. Det kan konstateras att Riksrevisionen i mångt och mycket drar samma slutsatser som Tågföretagen. Läs mer
Nya löner för tågpersonal – svåra frågan lever kvar
Nu höjs lönen för de som jobbar på tågföretag som SJ, MTR, VR och Green Cargo. Men tågpersonalens arbetstider fortsätter att vara en omtvistad fråga.
Läs artikeln på arbetet.se
Nytt avtal klart för anställda i spårtrafiken: ”Mycket tuffa förhandlingar”
Tågföretagen och de fackliga motparterna har enats om ett nytt kollektivavtal för anställda i spårtrafiken.
Läs artikeln på rt-forum.se
Tågföretagen: Snabbt utbyggd järnväg hjälper till med underhållskulden
Med nuvarande tilldelning beräknas bara 15 procent av järnvägssystemets behov kunna lösas, vilket i så fall gör att det befinner sig i ett kritiskt läge i ytterligare 20 år. Tågföretagen föreslår nu att Trafikverket – genom sina upphandlingar – styr mot modern teknik och tar in tekniska konsulter i ett tidigare skede i syfte att få till ett effektivt underhåll som kan halvera tiden till tio år.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se
Tågprofil går till statliga godsbolaget: ”Kommer fortsatt ta på mig branschhatten ibland”
Tågföretagens näringspolitiska chef lämnar arbetsgivarorgansationen efter årets Almedalsvecka för att kliva på en ny roll som chef för Produkt och Allianser på Green Cargo till hösten.
Läs artikeln på altinget.se