Hoppa till innehåll
Almega Sök

Både klimatpolitiska rådet och OECD har i sin granskning av den svenska klimatpolitiken pekat på ett behov av ändrade regelverk som gynnar det kollektiva resandet. Med detta förslag, som gör det billigare för de resenärer som väljer att resa kollektivt tar regeringen ett välkommet steg i rätt riktning. Men ytterligare åtgärder krävs i syfte att säkerställa en rättvis beskattning av kollektrafikresenärer och bilister. 

En ny rapport från Svensk Kollektivtrafik har analyserat beskattningen av elbilar och periodkort som löneförmån och dess effekter. Om ett företag erbjuder elbil som förmånsbil, subventionerar staten den anställde med minst 114 000 kr. Om företaget istället erbjuder kostnadsfri kollektivtrafik får den anställde betala upp till 10 000 kr i förmånsskatt. Den som får elbil som löneförmån får även subventioner för exempelvis jobbparkeringen, elen vid arbetsplatsen, installationen av laddboxen hemma och reseavdraget för pendling.

Över 95 procent av kollektivtrafiken drivs idag av el och förnybara drivmedel. Om fler väljer att åka tåg eller buss kan utsläppen minskas. Att öka incitamenten genom att avskaffa förmånsskatten helt för årskort och månadskort för kollektivtrafik kommer vi ett steg närmare Sveriges och EU:s klimatmål och kan skapa en hållbar ekonomisk tillväxt.