Hoppa till innehåll
Almega Sök
Panel från JBS strategiseminarium

Från färdplan till verklighet

Förra veckan avslutades med JBS strategiseminarium för 2025 med temat ”Från färdplan till verklighet” – ett heldagsevent med utgångspunkt i hur vi ska realisera branschens gemensamma färdplan mot Vision 2050. Det var många intressanta och spännande programpunkter. Bland annat har Skånetrafiken tillsammans med Trafikverket Syd lyckats öka punktligheten i södra Sverige genom att tillsammans arbeta med att lokalisera, identifiera och åtgärda fel som hindrar framkomligheten på spåren. Parterna träffas månadsvis och går igenom upptäckta fel som de åtgärdar direkt. Fel i infrastrukturen kan även åtgärdas genom att exempelvis lokförare eller underhållsentreprenörer kontaktar varandra direkt när felet upptäcks. Onekligen ett inspirerande exempel där samarbetet mellan parterna leder till goda resultat.

Under strategiseminariet diskuterades även förslaget till nationell infrastrukturplan. Med anledning av den stora underhållsskulden nämndes exempel på hur utrymme för innovation med rätt utrustning och maskiner kan minska många och stora fel. Men det kräver också rätt förutsättningar för de stora investeringar som krävs. Idag ligger fokus på lägsta pris vid upphandlingar och det saknas utrymme för innovation. Det behövs bättre underhållskontrakt med möjlighet till metodutveckling, kapacitetsstark utrustning och kompetensutveckling. Genom att utmana regelverket kan underhållsskulden byggas bort snabbare. Industrin understryker vikten av snabbare underhåll men även behovet av redundans och fler triangelspår. Det riktades även kritik mot Trafikverkets samhällsekonomiska kalkyler och att industrins värde bör förfinas och räknas in i kalkylerna.

Industrin, och persontrafiken, påverkades starkt av händelserna i Västernorrland.  All trafik är sedan den 1 oktober nu i gång men med begränsad hastighet. Förra veckan presenterade Trafikverket statistik för antal inställda tåg, vilket har väckt frågor bland såväl medlemmar som från näringslivet. Vi vill här korrigera statistiken. Sammanlagt var det 203 akut inställda tåg. Det totala antalet inställda tåg under perioden var cirka 780 stycken.

I veckan släppte Trafikanalys den uppföljande rapporten om ​utredningen om järnvägens organisation​ från 2015 – en intressant läsning som vi avser att återkomma om.

Medielänkar vecka 43

Sverigekort och task force för järnvägen – årets mest oväntade budgetförslag

Mattias Goldmann: Vi har tidigare gått igenom de viktigaste transport- och klimatförslagen i regeringens budgetproposition. Nu har turen kommit till oppositionspartierna, som vart och ett lagt sina motförslag.
Läs artikeln i di.se

Svåra tider i järnvägsbranschen

Det går allt sämre för de stora godstågsbolagen, det går katastrofalt dåligt för företagen som utför upphandlad tåg- och busstrafik, nattågstrafiken kostade Vy Tåg stora belopp men det går riktigt bra för bolagen som kör kommersiell tågtrafik. Allra bäst verkar det gå för tågverkstäderna med ett anmärkningsvärt undantag.
Läs artikeln på jarnvagar.nu