Gemensam kommentar kring handlingsplan långväga godstransporter
Sveriges geografiska läge och avlånga land med stora avstånd innebär att varor ofta måste fraktas långt för att nå både nationella och internationella marknader. Företag inom industri och tjänstesektor lyfter fram brister i transportinfrastrukturen som en central anledning till att deras tillväxt hämmas — något som är särskilt problematiskt i ett osäkert omvärldsläge där stärkt svensk handel och konkurrenskraft är viktigare än någonsin.
I veckan presenterade Trafikverket sin nya handlingsplan för långväga godstransporter med förbättringsåtgärder i syfte att skapa ett mer robust och effektivt transportsystem samt öka nyttan för näringslivet.
Avgörande för godstransporter är att de effektiviseras så att alla transportslag nyttjas på bästa möjliga sätt via intermodala transporter, som inleds med godstransport med lastbil som fraktar godset till en nod i form av en terminal eller hamn. Där omlastas godset till tåg eller fartyg som transporterar godset en längre sträcka för att återigen transporteras över till lastbil fram till mottagaren. För att detta ska fungera optimalt krävs flera åtgärder som Tågföretagen, Sveriges Åkeriföretag och Svensk Sjöfart har påtalat i många år:
- Stärk konkurrenskraften utöver de transportpolitiska målen
- Säkerställ avgifter som styr mot ett effektivt nyttjande av transportsystemet
- Utveckla en fungerande tillsyn av vägtrafiken
- Möjliggör flytt av lastbärare mellan trafikslag
- Säkerställ att väg- och järnvägsnätet klarar längre och tyngre fordon
- Samordna och samplanera med våra grannländer för effektiva godstransporter
- Inför en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastning
- Planera smartare genom att ta fram bättre prognos- och kalkylmodeller för minskade störningar vid underhållsåtgärder
- Säkerställ väl fungerande terminaler och hamnar för omlastning mellan väg, järnväg och sjöfart
- Utöka samverkan mellan myndigheter och branscherna gällande infrastrukturplaneringen för intermodalitet
Det är positivt att många av de åtgärder som vi har föreslagit har tagits med i handlingsplanen såsom fler och längre tåglägen, bättre terminaler för omlastning, mer robust infrastruktur, alternativa vägar/stråk, intermodala terminaler, effektiva logistiknoder anslutna till TEN-T-nätet samt bättre kopplingar mellan väg – järnväg – sjöfart. Det talas även om förändrade banavgifter och en statlig utredning om prissättning av infrastruktur.
Det presenteras inte några nya förslag i handlingsplanen, som exempelvis en intermodalitetspott för enklare och mer effektiv omlastning mellan transportslagen samt att man samordnar och samplanerar med våra grannländer, även om den nya kapacitetsförordningen bidrar till detta.
Det är dock bra att handlingsplanen lyfter fram och belyser frågan om – och utmaningarna kring – godstransporter, såväl inom som utanför landsgränserna. Vår förhoppning är att de planer och utredningar som handlingsplanen hänvisar till också realiseras. Det är vitalt för Sveriges företag och konkurrenskraft.
Tågföretagen