Hoppa till innehåll
Almega Sök

I maj i år träffade Tågföretagen inom Almega nytt kollektivavtal för spårtrafik tillsammans med de fackliga motparterna ST, SEKO, SRAT och Sveriges Ingenjörer. Sedan dess har det tyvärr uppstått viss turbulens kring en av kollektivavtalets skrivningar.

−  Enligt det centrala avtalet gäller sedan tidigare att övertidsersättning inte utges för kortare tid än 15 minuter i följd. I årets avtal infördes en regel som innebär att detta gäller oavsett vad som regleras i lokala avtal. Detta hade facken svårt att försvara gentemot sina medlemmar. Nu ändrar vi detta så att de lokala avtal som ger övertidsersättning tidigare än efter 15 minuter alltjämt gäller. Dessutom, för att undvika liknande situationer i framtiden, har vi också gemensamt bestämt oss för att utforma ett förhandlingsavtal, säger Pierre Sandberg, förbundsdirektör på Tågföretagen.

Ett förhandlingsavtal, ett gemensamt regelverk mellan arbetsgivare och fack som styr hur avtalsförhandlingar ska gå till, är något helt nytt för branschen. Syftet är att skapa tydlighet och bättre ordning under förhandlingarna på avtalsområdet spårtrafik.

– Det är ingen hemlighet att det historiskt har gnisslat en del under avtalsförhandlingarna på spårtrafikområdet. Med ett förhandlingsavtal på plats kommer avtalsrörelserna att professionaliseras och förhoppningsvis minskar risken för stridsåtgärder, säger Pierre Sandberg.

Förhandlingarna kring det nya förhandlingsavtalet sätter i gång snarast möjligt och parterna – Tågföretagen inom Almega och de fyra fackförbunden inom spårtrafik: Seko, SRAT, ST och Sveriges Ingenjörer – har till den 31 mars 2026 för att komma överens.