Hoppa till innehåll
Almega Sök
Tidplanen för införandet av Trafikverkets nya planeringsverktyg ligger fast sen tidigare beslut. Korttiden produktionssätts i oktober 2019 och långtiden i februari 2020. Dessa produktionssättningar är för befintliga förutsättningar. Samtidigt arbetas med leveranserna som kommer att försörja nya trafikledningssystemet med information. Under hösten 2019 ska systemet vara utvecklat för att starta tester med NTL. Hela 2019 kommer vara en omfattande testperiod för det nya tågledningssystemet.

Trafikverket kommer att kalla till informationsmöte via kundansvariga inför att integrationstester och acceptanstester ska genomföras av MPK. Några operatörer, kollektivtrafikmyndigheter och entreprenörer kommer att väljas ut för att genomföra testerna. Integrationstesterna för korttidsplaneringen utförs oktober 2018 – februari 2019 och acceptanstesterna kommer att utföras februari 2019 till sommaren 2019. Utbildning kommer att hållas kvartal 3 2019 och än så länge är inriktningen ”train the trainer”. En ny enhet har också skapats i Trafikverkets nya organisation som kommer att ha support vid införandet av nya systemet.

Det är fortfarande en hög risknivå på projektet och tidplanen främst beroende på yttre faktorer, externa system och IT-säkerheten.

I det nya planeringsverktyget kommer en kalender att användas och det kommer tydligt märkas ut vilka dagar som avviker från ”normalveckan”. Riskanalys ska fortfarande göras i stärkt branschsamverkan om det är så att banarbeten bör villkoras på något sätt under stora helger och resdagar.