Remissvar Förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037
Tågföretagens yttrande på Förslaget till nationell plan för transportinfrastrukturen 2026-2037 (LI 2025/01587) i sammanfattning:
- Underhållsskulden på järnväg behöver byggas bort kommande planperiod.
- Utpekade flaskhalsar behöver byggas bort under kommande planperiod.
- Beslutade åtgärder i regeringens plan när järnvägsobjekt ska vara färdiga bör vara tydligt tidsatta.
- Det ska generellt råda rimliga ekonomiska förutsättningar för svenska tågföretag, inklusive finansieringen av ERTMS.
- Trafikverkets samhällsekonomiska analyser behöver reformeras.
- Det nuvarande sättet att organisera byggande och inkludera alternativ finansiering i olika järnvägsprojekt behöver reformeras. Tågföretagen uppmanar regeringen att skyndsamt beakta SOU 2025:120 förslag i den del som avser skapande av ett statligt bolag.
- Framtidens transportinfrastruktur ska bygga på intermodala lösningar med integration mellan trafikslag och informationssystem. Ett effektivt transportsystem kräver lösningar som knyter samman järnväg, väg och sjöfart i välkoordinerade flöden, där varje trafikslag nyttjas optimalt.
- Uppdrag som järnvägen har kopplat till samhällsutvecklingen förutsätter att kompetensförsörjningen sätts i fokus.
- Sverige behöver möjliggöra ett modernt arbetsliv där resenärer kan arbeta på tåg till och från arbetsplatsen. Uppkopplingen i järnvägstunnlar och skärningar, där dagens täckning inte motsvarar samhällets behov, måste stärkas.
- Sverige behöver ta ett samlat grepp om infrastrukturen. Detta förutsätter en blocköverskridande uppgörelse där underhållsskulden på järnväg och flaskhalsar byggs bort
- Nödvändiga förlängningar av stationer för längre godståg ska genomföras fullt ut under kommande planperiod.