Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS+2
Är järnvägsbranschen attraktiv?
Frågar man styrelsen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, så är svaret ett rungande ja. Järnvägen är attraktiv.
Idag når drygt nio av tio tåg sin slutstation senast fem minuter efter tidtabell. I samhället idag är punktlighet ett återkommande samtalsämne och även mindre störningar kan få stort utrymme i medier, både sociala och redaktionella. Resenärer ska känna tillit till att tågen går som de ska och kommer fram i tid. Det är en grundförutsättning för järnvägen.
För att resenärerna ska vara nöjda med punktligheten samlas hela branschen för att efter tre grundläggande principer öka punktligheten och i förlängningen förtroendet för järnvägen. De är:
Det övergripande målet för järnvägsbranschen är att 95 procent av alla tåg ska ankomma sin slutstation senast fem minuter efter ordinarie tidtabell.
Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS+2
Frågar man styrelsen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS, så är svaret ett rungande ja. Järnvägen är attraktiv.
Infrastruktur+1
Blir nybyggnation bara dyrare och dyrare? Nej, inte om man får tro färska rön från Trafikverket. Det finns tiotals miljarder att spara. Konceptet tåg på brobanor, som vi berört tidigare, är en realitet och har fått fäste.
Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS+1
Punktlighetsarbetet ska fortsatt ha hög prioritet inom Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Det var styrelsen tydlig med på senaste styrelsemötet.
ERTMS, signalsystem+3
Vi har nu 14 dagar av analys, reflektion, dialog och inspel bakom oss efter det att regeringens infrastrukturproposition presenterades.
Tillsammans för tåg i tid, TTT, är ett samarbete mellan järnvägsbranschens aktörer inom ramen för Järnvägsbranschens samverkansforum, JBS. Syftet med samarbetet är att sätta järnvägssystemets funktion i fokus och bidra till att öka punktligheten. Arbetet för att förbättra punktligheten sker systematiskt och långsiktigt. Det sker synligt och transparent.
Varje år sker en utvärdering av arbetet som redovisas på en resultatkonferens.
Parter i samarbetet är Jernhusen, Västtrafik, Svensk Kollektivtrafik, Skånetrafiken, Region Stockholm, Swedtrain, Trafikverket och Tågföretagen.
Månadsrapporter
Vill du veta mer om vad som är på gång just nu kan du läsa den senaste månadadsrapporten här: