Hoppa till innehåll

Hänger ni med på tågsemester?

Nu lackar det verkligen mot jul. Många tar chansen att göra en långresa inom eller utom landet eftersom julen 2018 erbjuder ovanligt gynnsamma förutsättningar för sammanhängande ledighet. Allt fler vill resa hållbart och tar tåget till sina resmål. Det märks framförallt på sommarhalvåret men även på vinterns resmönster. Tåget tar oss smidigt till flera favoritdestinationer i fjällen och alperna, och inte minst till europeiska storstäder och naturupplevelser. Själva resan är förstås inte alltid målet, men väl ett tillfälle att sakta ner och reflektera. En chans till fördjupning i temat är Tågsemesterträffen som äger rum den 30 mars 2019. Gå in på länken och ange ”tut-tut” om ni har intresse av att delta som partner. Tågoperatörer, researrangörer med flera uppmuntras delta.

Vad vore väl ett sista nyhetsbrev för året utan en ERTMS-uppdatering… Regeringen har i veckan överlämnat en skrivelse till riksdagen om Riksrevisionens granskningsrapport om nytt signalsystem för järnvägen. Expeditionsregeringen ger intryck av att allt är frid och fröjd trots Riksrevisionens hårda kritik (Tågoperatörernas sammanfattning och kommentar) återkommande oroliga inspel från Sveriges tågoperatörer. På SvD Brännpunkt skrev Tågoperatörerna ett debattinlägg i november om värdet av att följa i spåren av det större grannlandets ERTMS-planering samt behovet av finansiering av både ombordutrustning och risker under införandetiden. Låt oss vara tydliga med att ERTMS-utrullningen inte kommer att fungera utan incitament för branschen att medverka i positiv anda. Klimatomställningen riskeras om inte fordonsägarna och operatörerna erbjuds tillräcklig ekonomisk kompensation. I den närmast förestående utrullningen ser vi en risk för att bristen på stråktänk, exemplet Malmbanan anslutningspunkt Luleå, medför risker för nedlagd trafik i Norrland. För att ERTMS ska kunna bli den stora ”game changer” som gör att alla tåg kan köra över alla gränser i Europa så krävs ett förnyat fokus. Det är inte julklappar vi önskar oss. Men vi erbjuder vår hjälp – i utbyte mot incitament – för att den politiska visionen om ERTMS ska kunna uppfyllas.

Vi ser fram emot att efter helgerna ytterligare skruva upp tempot i arbetet för konkurrenskraftiga järnvägstransporter i Sverige och Europa. Behovet av klimatsmarta transportlösningar och av samverkan i branschen för att öka kvalitet och kapacitet har aldrig varit större.

Med det lämnar vi 2018 bakom oss och blickar framåt med hopp om en vit jul.

God jul och gott nytt år!