En tanke som jag hade genomgående under hela dagen direkt från när Infrastrukturminister Thomas Eneroth startade den första presentationen är hur lovande allting inom tågbranschen låter. För mig som kommer utifrån verkar det som att lösningar till alla olika sorters problem finns. Det framgick snabbt vilket driv dagens moderna människor har för att resa med tåg. På grund av dessa starka åsikter och rörelser har man lyckats påverka politikerna, järnvägen, samt infrastrukturen runt omkring håller alltså på att uppgraderas runt om på vår kontinent.

När jag hör infrastrukturministern berätta om alla dessa möjligheter och de konsekvenser som skulle följa om vi faktiskt inte gjorde något i denna situation så ser jag endast ett utfall, och det är att vi förverkligar planerna/idéerna. Dessutom så ser jag inte hur någon kan vara emot dessa efter att ha hört vilka positiva följder som kommer samt negativa konsekvenser som uppstår om det inte förverkligas.

Peter Wolodarskis idé om att boka ett tåg, planera en resa och allt vad det innebär imponerade verkligen på mig. Detta mycket mer än idén att sitta i ett tåg och lyssna på föreläsningar som handlar om journalistik. Efter att ha lyssnat på hela presentationen inser jag för första gången hur komplicerat allt detta som DN lyckats med faktiskt är och hur komplicerat själva systemet är. Jag är inte särskilt insatt i frågan men för mig verkar det trots detta som att det är på tok för svårt att faktiskt lyckas med en sådan idé om man inte har stora resurser. Efterfrågan för resor som denna som går söderut verkar i dagens samhälle finnas till en hög grad. Det måste väl gå att ändra för att faktiskt göra dessa saker enklare att åstadkomma?

PM Nilsson pratade om hur viktigt det faktiskt är att få med sig SD, KD och V för om vi lyckas att påverka dessa partier så kan visionen om järnvägen faktiskt bli verklighet. Viktigast av allt verkar han tycka är att få seriös kontakt med SD gällande detta eftersom de har stark påverkan på den högra sidan av det politiska spektrumet. För att få ytterligare starkare stöd inom frågan gällande höghastighetståg från till exempel M krävs det att Arlanda ska ingå i de nya planerna.

Överhuvudtaget tyckte jag att dagen var otroligt intressant och inspirerande med många roliga talare. Dock tycker jag Sveriges politiker nu står inför ett stort dilemma som måste lösas inom en