Infrastrukturens betydelse för tillväxten och omställningen allt tydligare
Öppnande av riksmötet och regeringsförklaringen för riksdagsåret 2024/2025 angav vilken politik som regeringen tänker föra under det nya riksdagsåret och besked gavs om inriktningen framåt. Nu anser regeringen att tiden infunnit sig att investera i Sveriges framtid och att genomföra reformer som ökar den svenska tillväxten igen. Under hösten kommer regeringen att lägga fram tre centrala propositioner i linje med detta: en budgetproposition med ett tydligt investerings- och tillväxtfokus, en infrastrukturproposition (8 oktober) och en forsknings- och innovationsproposition.
Fungerande infrastruktur bedöms som avgörande för såväl näringslivets utveckling som städernas och landsbygdens livskraft, men ytterst också för försvaret av Sverige. En historisk satsning ska nu göras för att rusta upp Sveriges infrastruktur och det är en milstolpe att satsningar på järnvägen nämns i regeringsförklaringen. Regeringen gör en tydlig koppling mellan tillväxt och väl fungerande transportinfrastruktur, vilket välkomnas av Tågföretagen.
Vi välkomnar också den så kallade Draghi-rapporten, som författats av den tidigare italienska premiärministern och Europeiska centralbankens chef Mario Draghi. Mer innovation och enorma investeringar – både privat och offentligt kapital – krävs i Europa och rapporten anger att omställningen och konkurrenskraften är tätt sammanlänkade grundförutsättningar. Säkerheten och oberoendet behöver stärkas.
Rapportens djupanalys och rekommendationsbilaga visar en stark förståelse för att väl fungerande transportsektor är avgörande för konkurrenskraften i hela EU:s ekonomi och bekräftar sektorn som prioriterad för att uppnå EU:s utsläppsmål. Med endast 0,4 procent av EU:s transportutsläpp ger ökade järnvägstransporter möjligheter att lyckas. Enligt rapporten råder brist på offentliga budgetmedel för investeringar i gränsöverskridande förbindelser och nationella kopplingar med gränsöverskridande påverkan – jämför Sverige eftersläpande järnvägsinvesteringar i södra Sverige – för att möjliggöra militär rörlighet, effektivitet och motståndskraft mot klimatrisker.
Biljetterna släppta till Järnvägsdagen 20 november:
Järnvägen är transportsystemets ryggrad och infrastrukturen är viktig för svenskt näringsliv och Sveriges tillväxt. Företagen behöver veta att infrastrukturen finns på plats när de är redo att investera. Medborgarna är beroende av järnvägen för att ta sig till jobbet och kunna tjäna sitt uppehälle.
I år djupdyker vi i fyra områden som formar järnvägen och vi får ta del av rapporter, analyser och inspirerande exempel:
- Järnvägsinvesteringar driver ekonomisk tillväxt och regional utveckling
- Vad kan vi göra för att få underhållet att fungera bättre?
- Det digitala järnvägssystemets framtid
- Järnvägens kompetensbehov
Staten och kapitalet sitter i samma båt
Det var en hoppfull regeringsförklaring som statsminister Ulf Kristersson (M) presenterade på tisdagen. Enligt nya siffror har även svenskarna blivit något mer hoppfulla. Det är en bra utgångspunkt, men många stora utmaningar kvarstår. Ett livskraftigt näringsliv är förutsättningen för politikens förmåga att hantera problem. Därför måste politiken nu fokusera på områden som är viktiga för näringslivet.
Läs artikeln på di.se
Gör som Paris och maka på bilarna, kommunpolitiker
I Paris vinner borgmästaren val på att anpassa städerna till ett liv utan bilberoende. Svenska städer borde snegla på den franska huvudstaden, skriver Arne Müller.
Läs artikeln på altinget.se
Det är dags att ta remissinstanserna på större allvar, Trafikverket
Trafikverkets Jonas Eliasson menar att 2030-sekretariatet missuppfattat myndighetens roll. Vi reder gärna ut våra ståndpunkter. Det skriver Mattias Goldmann, vd, 2030-sekretariatet och Fredrik Holm, miljökonsult.
Läs artikeln på altinget.se
Sveriges gröna företag måste höja sin röst
När tidigare statsminister Göran Persson genomförde den gröna skatteväxlingen och lade grunden för Sverige som ett grönt föregångsland, ska han enligt sägnen muttrat följande axiom: “Framtiden har inga lobbyister.”
Läs artikeln på hagainitiativet.se
Två banor i norr som nya
Upprustningen av Piteåbanan och nästan hela Skellefteåbanan fullbordas inom kort. Båda banorna har fått nya spår med betongsliprar och helsvetsade räler.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Ökad kapacitet i Skåne
Trafikverket kommer att påbörja de högst prioriterade åtgärderna för att öka kapaciteten på järnvägarna i Skåne innan den fasta förbindelsen under Fehmarn Bält är klar.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
”S måste ta ansvar för Uppsalapendeln”
Ansvariga politiker har känt till att SJ övervägt lämna sträckan i flera månader, och tackat nej till lösningar, skriver Albin Zettervall, arbetsmarknadsansvarig på Timbro, i en replik.
Läs artikeln på svd.se
Norconsult utreder klimatsäkra åtgärder för Västsveriges väg- och järnvägsnät
Hur går det att säkerställa att Västsveriges väg- och järnvägsnät fungerar effektivt trots klimatutmaningar? Norconsult Sverige kommer att utreda detta genom två nya uppdrag för Trafikverket.
Läs artikeln på infrastrukturnyheter.se
Natoövning i Sverige – för att hjälpa finska krigsskadade
Just nu pågår för första gången en Natoövning på ledningsnivå, där Sverige tränar på att hjälpa krigsskadade från Finland och Baltikum. De 150 övningsdeltagarna kommer från 16 Natoländer och hälften är militärer och hälften civila, varav många från sjukvården.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Sverige rustas för att klara ett angrepp
Regeringen vill lägga 15 miljarder årligen på att stärka det civila försvaret från 2028. Satsningen ska rusta Sverige för att klara de initiala följderna av ett väpnat angrepp.
Läs artikeln på svd.se