Dags att klimatsäkra järnvägsanläggningen
En dyster vecka för Sverige där regnen i Västernorrland föranlett att två människor mist sina liv – våra tankar är med deras nära och kära. Regnen har också orsakat stora skador på infrastrukturen – såväl järnväg som väg. Järnvägsförbindelser har stängts och mer regn förväntas i dagarna, vilket med stor sannolikhet kommer att förvärra läget än mer. Denna förödelse har drabbat samhället hårt med stora negativa konsekvenser för människor och näringsliv.
Nederbördens långtgående konsekvenser beror på flera faktorer. Den första faktorn är bristen på robusthet och redundans till följd av den omfattande underhålls- och kapacitetsskulden, exempelvis har många trummor blivit igensatta eller raserade. Denna gång var det vädret men vad händer ifall nästa händelse är av antagonistisk karaktär, vilket inte går att utesluta på grund av rådande geopolitiska läge. Den andra faktorn är den långsamma klimatsäkringen av anläggningen med anledning av de eskalerande klimatförändringarna. Den senare har vi sett tidigare vid tågurspårningen mellan Hudviksvall och Iggesund där Statens Haverikommission, SHK, menar att Trafikverket inte hanterat riskerna med ovädret på ett adekvat sätt.
Järnvägen, och även andra transportslag, befinner sig redan i ett ekonomiskt ansträngt läge och står nu inför ytterligare utmaningar – praktiska som ekonomiska – i form av förseningar av transporter, hårda prioriteringar om den tillgängliga kapaciteten och nödgas hitta alternativa men också längre och mer komplicerade rutter.
Veckans händelser förstärker budskapet att förändringar måste ske. Nu testas beredskapsmyndigheten Trafikverket, dess processer och strukturer samt samverkan med näringslivet i skarpt läge.
I veckan beslutade också regeringen att ge Trafikverket i uppdrag att följa upp och se över järnvägens kvalitetsavgifter. Tågföretagens medlemmar har under lång tid pekat på problematiken av dagens utformning av kvalitetsavgiftssystemet. Trafikverket behöver lösa de systemmässiga utmaningarna för att kunna följa grundorsakerna till förseningarna. Då Trafikverket och järnvägsföretagen ska vara överens om kvalitetsavgiftssystemets utformning enligt lagstiftningen ser Tågföretagen fram emot att bli inbjudna till att bidra till detta arbete.
Ytterligare en positiv avisering är regeringens miljonsatsning på yrkeshögskolan och nationell yrkesutbildning.
Tågen kan rulla på måndag
Tågtrafiken på Botniabanan kan troligen återupptas klockan 15 måndag 15 september. Den prognosen gav Trafikverket på torsdagseftermiddagen. Det är fortfarande oklart när Stambanan genom Övre Norrland och norra delen av Ådalsbanan kan öppnas.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Inlandsbanan livlina för godset
Det är fortfarande osäkert när Ådalsbanan, Botniabanan och Stambanan genom Övre Norrland åter kan öppnas för trafik. Tills vidare kan en liten del av järnvägsgodset transporteras mellan norr och söder på Inlandsbanan.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Trafikverkets larm: Vägarna klarar inte dessa skyfall
Samtidigt som ett nytt kraftigt regnoväder är på väg in över det redan översvämningsdrabbade området i Västernorrland, konstaterar Trafikverket att det kommer ta lång tid att reparera alla vägar och järnvägar som skadades vid helgens oväder. 10 till 15 vägar är fortfarande påverkade, antingen helt avstängda eller med begränsad framkomlighet efter skyfallen.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se
Tågstopp i norr hårt slag mot industrin
Stora regnmängder har gjort att tågtrafiken mellan norra och södra Sverige i princip står still. Än finns ingen prognos för när den kan vara igång.– Det är tvärstopp för godstrafik i norra Sverige, säger Stephan Ray, presschef på Green Cargo.
Läs artikeln på dn.se
Efter tågkaoset: Omledningen har börjat via Inlandsbanan
Efter totalstoppet på järnvägsnätet i norra Sverige har det första godståget nu letts om till Inlandsbanan igen. Senast den järnvägen användes på liknande sätt var 2014, då ett godståg med kopparlast spårade ur utanför Älvsbyn. Inlandsbanans vd berättar för EFN hur planerna ser ut för att göra järnvägen ännu mer redo för nästa kris.
Läs artikeln på efn.se
Avskurna järnvägar slår hårt mot transportföretag i Umeå
Järnvägen är just nu nästan obrukbar mellan norra och södra Sverige efter skyfallet i Västernorrland. Logistikföretaget Sandahls i Umeå har tvingats ställa om alla sina transporter från tåg till väg.
Läs artikeln på svt.se
Fortsatt stora konsekvenser efter extrema regn i Västernorrland
Länsstyrelsen Västernorrland har aktiverat sin stab efter det kraftiga regnovädret som drabbat länet. Enligt stabschef Tobias Lindenkäll är situationen allvarlig, med stora skador på infrastruktur, höga vattenflöden och risk för ytterligare problem. Flera vägar och järnvägssträckor är avstängda och myndigheterna uppmanar allmänheten att följa säkerhetsrekommendationer. – Jag har varit med om diverse tågstopp, men aldrig med så här kraftiga skador, säger platschefen Erik Lögdström.
Läs artikeln på dagensnaringliv.se
”Krigszonen” i Västernorrland bara början – Nato kräver klimatanpassning
”Krigszonen” i Västernorrland är bara början, enligt klimatforskare. Sverige måste klimatanpassas – men ingen vet hur mycket det kommer kosta, visar Aftonbladets granskning. Och trycket ökar – från militärt håll.
Läs artikeln på aftonbladet.se
Forskare larmar: Kommuner får bära för stora risker i den gröna omställningen
Den gröna omställningen i norra Sverige innebär stora kommunala investeringar och risker enligt ny forskning. Nu måste staten och EU kliva fram, anser nationalekonomen Sofia Lundberg. – Kommuner går före med miljardinvesteringar, men utan garantier, säger hon.
Läs artikeln på svt.se
Efter vägrasen – så akut är läget för svensk infrastruktur
Vägar som rasar, tågurspårningar, företag utan el och vattenbrist. Sveriges infrastruktur faller sönder och är i akut behov av att lagas. ”Man har blundat för problemen”, säger infrastrukturexperten Madeleine Svenberg till TN.
Läs artikeln på tn.se
Systemet för avgifter vid tågförseningar ska ses över
För att bidra till ökad punktlighet i järnvägstrafiken har regeringen beslutat att ge Trafikverket i uppdrag att följa upp och se över systemet med kvalitetsavgifter. Avgifterna betalas vid tågförseningar och syftet är att de ska motivera järnvägens aktörer att minska sina störningar i järnvägssystemet.
Läs hela pressmeddelandet på regeringen.se
Nya förbigångsspår på Västra stambanan
Om fyra veckor kopplas det nya förbigångsspåret i Välevattnet mellan Laxå och Finnerödja in. Om två år ska två nya förbigångsspår ligga klara strax öster om Katrineholm och om ytterligare två år kopplas förbigångsspåren mellan Högsjö och Kilsmo in till Västra stambanan.
Läs mer på jarnvagar.nu
Regeringen miljonsatsar på yrkeshögskolan och nationell yrkesutbildning
Vid en pressträff under onsdagen meddelade regeringen genom ansvarig minister Lotta Edholm en satsning på yrkeshögskolan och pilotverksamheten nationell yrkesutbildning.
Läs artikeln på myh.se
Nytt järnvägsspår i Malmö stärker trimodal logistik
Hamnoperatören Copenhagen Malmö Port har tillsammans med flera aktörer etablerat ett nytt järnvägsspår i Energihamnen i Malmö. Satsningen ska effektivisera hanteringen av flytande bulk och öka möjligheterna till trimodala transporter mellan väg, järnväg och sjöfart. Järnvägsoperatör Green Cargo trafikerar spåret med regelbundna leveranser från St1:s depå i Göteborg till terminalområdet i Malmö.
Läs artikeln på dagensnaringsliv.se