Hoppa till innehåll
Almega Sök
inomhus järnvägsstation

Gemensam politisk linje om järnvägen behövs

Sverige är ett avlångt land i Europas utkant med långa transportavstånd både inom landet och ut till kontinenten. Järnvägen är ryggraden i transportsystemet och är avgörande för pendling och för industrins tunga och långväga transporter. För många industriföretag finns inga andra alternativ och därutöver befinner vi oss i ett bekymmersamt geopolitiskt läge som kräver en robust järnvägsinfrastruktur. Det är olyckligt att förslaget till nationell plan inte tar dessa faktorer i beaktande, särskilt beträffande underhållsskulden. Regeringen gav Trafikverket i uppdrag att effektivisera underhållet och det är förvånande att det inte återspeglas i förslaget. Underhållsskulden kommer enbart återställas med 10–15 procent på tolv år. Ur näringslivets perspektiv är det svårt att se effekten av det som ska göras.

Den senaste veckan har SocialdemokraternaCenterpartiet och Miljöpartiet presenterat sina respektive budgetmotioner och det kan konstateras att järnvägsfrågan är viktig för samtliga partier med diverse satsningar – vissa mer påtagliga än andra – på ökat och förbättrat underhåll. Trots att mycket skiljer Sveriges samtliga riksdagspartier åt finns ändock en gemensam vision om en stark och robust järnväg. Med andra ord finns det – åtminstone i grunden – en politisk enighet och vilja. Kanske är det dags att våga lägga partipolitiken åt sidan för det gemensamma bästa och säkerställa att Sverige har en fungerande järnvägsinfrastruktur som i slutändan leder till fungerande arbetsmarknad, konkurrenskraftiga företag och en ökad BNP.

Järnvägens vikt för industrin var även ett intressant och viktigt inslag på JNB-dagen, som är Trafikverkets årliga informationsdag om järnvägsnätsbeskrivningen. Bland annat presenterade Skogsindustrierna behovet av järnväg för industrin samt utmaningarna med höjningen av banavgiften. Dagen var också intressant med information om bland annat kapacitetsförordningen, status för införandet av TTR-processen, information om kapacitetsplaner och trångsektorsplaner för T27.

Vi kan också notera att regeringen i veckan gett Trafikverket i uppdrag att utreda det statliga åtagandet för trafik med nattåg, i samband med att SJ slutar köra nattåg till kontinenten med anledning av det statliga stödet inte har förlängts.

Vi vill också passa på att nämna att TÅGDOK för lastsäkring är uppdaterade, dokument 700 och 701.

Medielänkar vecka 41

Ministern om järnvägsunderhållet: ”Ambitiöst mål”

Infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) tänker inte vidta några åtgärder för att få klart underhållet av svensk järnväg före 2050. Trafikverkets plan är ”den snabbaste takten”, säger han.
Läs artikeln på aktuellhallberhet.se

Flera enade infrastrukturbud hos oppositionen

Samtidigt som linjen skiljer sig när det kommer till stöden till regionala flygplatser, är det flera områden där oppositionen har samma prioriteringar i infrastrukturpolitiken.
Läs artikeln på altinget.se

Signalsystembytet som kom av sig

Från 27 miljarder till 51, och nu 49. Men då räknas inte allt med. Utmaningarna med att byta ut signalsystemen i svensk järnväg är flera. Trots att Trafikverket fick grönt ljus att göra allt klart, kunde de inte leverera mot målet.
Läs artikeln på altinget.se

Snabbfotad organisation löste logistiken när järnvägen regnade sönder

De kraftiga skyfallen i Härnösand, Örnsköldsvik och Kramfors fick stora konsekvenser för godstrafiken i Västernorrland. Flera tåg spårade ur och ett 20-tal vägar spolades sönder. Mondi Dynäs i Kramfors, som tillhör Förpacknings- och papperskoncernen Mondi fick ställa om logistiken helt och hållet. ”Vi hamnade som på en ö, där det varken gick att skicka gods söderut eller norrut”, säger Mikael Ekholm, logistikchef på Mondi Dynäs.
Läs artikeln på svensktnaringsliv.se

Den privata sektorn vinner gång på gång

Vi har nu mer än 10 år av avtagande tillväxt och arbetslösheten har under samma tid permanentats på för höga nivåer. För att vända utvecklingen krävs ett samhälle som bejakar företagsamhet, innovation och risktagande. Inte mer politisk detaljstyrning som flera partier verkar efterfråga, skriver Karin Johansson, vice vd Svenskt Näringsliv.
Läs artikeln på di.se

SJ tecknar kommunikationsavtal med Telia

SJ har valt en ny kommunikationspartner för att stärka uppkoppling och beredskap i hela verksamheten. Avtalet omfattar mobil kommunikation, IoT-lösningar och växeltjänster med krav på hög driftsäkerhet och täckning. Det gäller i fyra år, med möjlighet till förlängning i upp till åtta år.
Läs artikeln på infrastrukturnnyheter.se

SJ ställer in nattågen till Berlin

SJ ställer in nattågen mellan Stockholm och Berlin sedan regeringen föreslagit att det särskilda anslaget till trafiken ska upphöra. 31 augusti nästa år körs det sista tåget.
Läs artikeln på jarnvagar.nu

VR tar över Mälartågstrafiken

Det blir av allt att döma VR Sverige som blir operatör för Mälartåg från december nästa år. Mälardalstrafik har beslutat att tilldela VR Sverige uppdraget i åtta år med option på ett plus ett år.
Läs artikeln på jarnvagar.nu