Hoppa till innehåll
Almega Sök

Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag​ att se över systemet med kvalitetsavgifter vid tågförseningar. Det handlar om de avgifter som betalas när en aktör orsakar en avvikelse från den planerade tågtrafiken. Syftet med systemet är att skapa incitament för både järnvägsföretag och infrastrukturförvaltare att minska störningar. Effekten av dessa kvalitetsavgifter har dock varit begränsad.

Tågföretagen har under lång tid påtalat brister i dagens modell. Felaktig orsakskodning, svaga styrmedel och en tung administrativ börda har gjort att systemet snarare försvårar än förbättrar arbetet med punktlighet. Särskilt mindre järnvägsföretag drabbas hårt, då resurserna för att hantera överklaganden och felaktiga avgifter ofta är begränsade.

Deadline för uppdraget är den 5 juni 2026 och Tågföretagen ser fram emot att bidra med insikter och erfarenheter. ​Läs mer om våra tankar kring uppdraget​.

Förra veckan lämnade Tågföretagen in sitt ​remissvar​ till Transportstyrelsen med anledning av ​de föreslagna avgiftsförändringarna för 2026​. Trots att färre avgifter höjs jämfört med tidigare år kvarstår en betydande ekonomisk belastning på järnvägssektorn. De kraftiga avgiftshöjningarna som genomförts de senaste åren har påverkat järnvägens konkurrenskraft negativt och riskerar att slå direkt mot både resenärer och transportköpare. Tågföretagen lyfter i sitt svar att Transportstyrelsens avgiftsfinansierade modell bidrar till en snedvriden konkurrens mellan olika trafikslag, och efterfrågar därför – återigen – en bred översyn av finansieringssystemet. ​Ta gärna del av hela vårt remissvar​.

Medielänkar vecka 44

Forskare vill se fler satsningar på järnvägsnätet

Samtidigt som Sverige ser ut att missa klimatmålen görs få satsningar på att bygga ut järnvägsnätet, för att kunna styra om utsläppstung vägtrafik till tåg – med betydligt lägre utsläpp. Ekot har pratat med flera järnvägsforskare som anser att det behövs en rejälare utbyggnad än Trafikverkets plan för infrastruktur de kommande tolv åren. Forskarna efterlyser dubbelspår på hårt trafikerade sträckor och fler nya banor. Regeringen ska fatta beslut om infrastrukturplanen till våren.
Lyssna på inslaget på sverigesradio.se

Sveriges nationella klimatmål blir kvar

Miljömålsberedningen är överens om att det nationella klimatmålet till 2030 ska vara kvar. Men det behöver anpassas till EU:s mål. Även det omdebatterade transportmålet föreslås bli kvar.
Läs artikeln på svt.se

Här är avtalet som Trafikverket anklagas för att bryta mot

Miljardprojektet på Ostkustbanan pausas – trots ett statligt avtal som Gävles kommunstyrelseordförande menar lovade dubbelspår och ny station. Nu talar hon om brutet löfte, och EFN kan visa vilket dokument det handlar om.
​Läs artikeln på efn.se

Punktlighetsdata visar var järnvägen fungerar bäst – och sämst

Punktligheten i den svenska tågtrafiken är ett viktigt underlag när framtidens infrastruktur ska planeras. För att göra Trafikverkets omfattande statistik mer lättöverskådlig har Trivector Traffic tagit fram en karta som visar punktligheten i Sydsverige – med flera intressanta och ibland oväntade resultat.
​​​​Läs artikeln på dagensinfrastruktur.se

​​Nattåg från Malmö till Schweiz från 16 april 2026

Med start torsdagen 16 april 2026 lanserar SBB, Schweiz statliga järnvägar, i samarbete med RDC Germany, en ny nattågsförbindelse från Malmö och Köpenhamn till Basel i Schweiz.
Läs artikeln på jarnvagar.nu