För Sverige och Värmlands skull – bygg bort flaskhalsar
Avsaknaden av ett triangelspår vid Skoghallsbanans anslutning i Karlstad är en allvarlig flaskhals som hindrar en bättre fungerande tågtrafik, skriver Pierre Sandberg , Förbundsdirektör Tågföretagen, med flera i en debattartikel i NWT.
Värmland har ofta nedprioriterats med hänvisning till att länet är glesbefolkat. Det har lett till att en satsning som är enkel att genomföra och som kostar förhållandevis lite pengar inte blivit av, skriver Pierre Sandberg , Förbundsdirektör Tågföretagen, med flera.
Sverige behöver ta ett samlat grepp om transportinfrastrukturen. Tågföretagen, Sveriges bransch- och arbetsgivarorganisation för tågoperatörer och järnvägsinfrastrukturföretag, anser att det behövs en tydlig och långsiktig plan som rustar, förstärker och utvecklar tågtrafikens förutsättningar – och som knyter samman Sverige med övriga Europa. Bristande underhåll och avsaknad av helhetsperspektiv rörande järnvägsinfrastrukturen är idag stora hinder för tillväxt.
Att bygga ny järnväg är nödvändigt, men processen är komplex, tidskrävande och kostsam. Från inriktningsbeslut till färdig järnväg kan det ta flera decennier. Planering, finansiering, kommunala planmonopol, äganderätt, hänsyn till vattentäkter, djur och växtlighet – listan över hinder är lång.
Därför måste vi arbeta både långsiktigt och kortsiktigt. På kort sikt behöver vi rusta och förbättra den järnväg som vi redan har. Ett viktigt komplement är riktade satsningar på så kallade flaskhalsar – platser där trafiken är så tät att spåren inte räcker till för att hantera alla tåg utan störningar.
Värmlandsbanan är ett tydligt exempel. Avsaknaden av ett triangelspår vid Skoghallsbanans anslutning i Karlstad är en allvarlig flaskhals som hindrar en bättre fungerande tågtrafik. Idag måste godståg västerifrån till Stora Enso i Skoghall köra förbi Karlstad C, koppla loss loket och byta riktning för att sedan köra tillbaka till Skoghallsbanan. Det är tidskrävande och ineffektivt. Dessutom blockerar det huvudspåret, vilket hindrar både godståg och persontåg att passera.
Regeringar av olika färg har inte förstått hur viktig skogs- och pappersindustrin är för Sverige. Värmland har ofta nedprioriterats med hänvisning till att länet är glesbefolkat. Det har lett till att en satsning som är enkel att genomföra och som kostar förhållandevis lite pengar inte blivit av. Det är negativt – inte bara för Värmland och Stora Enso, utan för hela Sverige.
Med ett triangelspår skulle godstågen kunna nå industrispåret direkt. Det skulle korta transporttiden, sänka kostnaderna och frigöra kapacitet på Värmlandsbanan. Resultatet blir punktligare regionaltåg, bättre flöde för fjärrtåg mellan Stockholm och Oslo samt ökad robusthet vid störningar. En relativt lite investering kan alltså ge stor effekt för både lokal industrilogistik och hela järnvägssystemets funktion.
Att Trafikverket i sitt förslag till infrastrukturplan 2026–2037 ännu en gång missat detta är förvånande. Nu ska regeringen ta del av remissvaren och fatta beslut våren 2026. Eftersom regeringspartierna inför valet lyfte just flaskhalsar och Oslo–Stockholm, hoppas vi på Tågföretagen att regeringen tar chansen att rätta till detta förbiseende. Det är viktigt – inte bara för Värmland och pappersindustrin i länet, utan för hela Sverige.
Pierre Sandberg , Förbundsdirektör Tågföretagen
Per Helgesson, SJ
Stephan Ray, Green Cargo
Markus Lagerquist, Senior näringspolitisk rådgivare, Tågföretagen