Tidigast trafikstart
”Tidigast tid för trafikstart” baseras på den minsta tid man beräknar att felavhjälpningen kommer att ta.
Det innebär att tiden kan komma att skjutas framåt om det visar sig att felet var större än förväntat. Däremot kommer tiden inte att tidigareläggas.
En ”tidigast trafikstart” ger förutsättningar för operativ personal, både internt samt hos tågoperatörer, att planera utifrån satt prognos och att säkerställa en ordnad uppstart av trafik. På så sätt skapas tydligare och mer tillförlitlig trafikinformation vilket ger bättre förutsättningar för resenären att ta beslut om den fortsatta resan.
De orsakskoder som används för ”tidigast trafikstart” är:
- OTÅ02 – Plankorsningsolycka (kollision med fordon)
- OMÄ01 – Påkörd person
- IEA01 – Nedriven kontaktledning
Projektet är tänkt att implementeras nationellt och gå live i mars 2018.
På senaste referensgruppsmötet diskuterades många synpunkter och risker. En av frågorna som diskuterades var hur vi ska hantera de olika trafikslagens förutsättningar. Gods- och pendeltåg vill köra så fort trafiken kan komma igång medan fjärrtåg ser en stor fördel med att kunna informera resenärerna om en tidigast trafikstart.