31 oktober Nyhetsbrev Välkommen översyn av kvalitetsavgifter Höstlovet är här, och många passar på att ta några välförtjänta lediga dagar. Vi håller därför veckans nyhetsbrev kort – men med fokus på två viktiga frågor för järnvägsbranschen.
30 oktober Artikel Välkommen granskning av kvalitetsavgifterna Regeringen gav nyligen Trafikverket i uppdrag att se över kvalitetsavgifterna, avgifterna vid tågförseningar som syftar till att öka incitamentet för järnvägsföretag att minska sina störningar på järnvägen. Punktligheten är av största vikt för Tågföretagens medlemmar och vi välkomnar därför en översyn, i synnerhet då nuvarande system inte ger önskvärd effekt på punktligheten. Något som även Riksrevisionen har konstaterat.
17 oktober Glöm inte att järnvägen är ett system I veckan deltog Tågföretagen i tre seminarier i syfte att belysa järnvägens och järnvägsföretagens betydelse för Sverige. Det första seminariet var ett riksdagsseminarium kring Arlandautredningen, som anordnades av Socialdemokraterna och Moderaterna i riksdagens trafikutskott samt Svenskt Näringsliv. Tågföretagen välkomnar de järnvägsrelaterade infrastruktursatsningar i utredningen som är nödvändiga för att stärka kapaciteten för såväl person- som godstrafik. Arlanda som viktig nod, vars konkurrenskraft behöver stärkas, behöver ett helhetstänk kring såväl investeringar i omkringliggande infrastruktur som vikten av järnvägen som transportsätt till och från Arlanda.
22 september Artikel Kollektivtrafiken fortsatt lågt prioriterad med regeringens budgetproposition Branschorganisationerna inom den svenska kollektivtrafiken har enats om målet att 2030 ska 4 av tio motoriserade resor vara kollektiva. Man har tillsammans uppvaktat regeringen kring flera av de satsningar som behövs. Besvikelsen är därför stor när budgetpropositionen idag offentliggörs.
5 juni Nyhetsbrev Från trängsel till tillväxt Den gångna helgen deltog Tågföretagen under Omtag Svensk Järnvägs flagg i Socialdemokraternas partikongress. Det blev intensiva dagar med givande diskussioner, bland annat med LO:s ordförande Johan Lindholm, som talade gott om järnvägen och behovet av att återta såväl underhålls- som kapacitetsskulden. Vi påtalade vikten av att hitta gemensamma hållpunkter kring järnvägen och övrig infrastruktur tillsammans med näringslivet så att vi – med gemensamma tag – kan få en långsiktig planering på plats, oavsett politisk färg på regeringen.
22 maj Artikel Halverad förmånsbeskattning på kollektivtrafik I veckan meddelade regeringen att förmånsbeskattningen av kollektivtrafikens månads- och årskort kommer att halveras vid halvårsskiftet år 2026. Ett glädjande besked och en fråga som drivits av Tågföretagen, tillsammans med Svensk Kollektivtrafik och Bussföretagen. Detta utgör ett delmål i arbetet med att 4 av 10 motoriserade resor ska vara kollektiva till år 2030.
25 mars Debattartikel Klimatomställningen kräver större satsningar på kollektivtrafiken För att fler ska skippa bilen krävs fler åtgärder som skapar en ännu mer attraktiv kollektivtrafik på väg och spår. Det menar Johan Wadman, Svensk kollektivtrafik, Anna Grönlund, Sveriges bussföretag, och Pierre Sandberg, Tågföretagen, i en debattartikel på altinget.se.
21 februari Nyhetsbrev Upp till bevis om tåget ska gå som tåget I veckan meddelades att upphandlingen av pendeltågen i Stockholm avbryts eftersom endast en aktör valde att lägga anbud till Trafikförvaltningen i Region Stockholm. Detta bland annat till följd av att SJ valde att inte lägga ett anbud i december efter grundlig analys av upphandlingsunderlaget, som i praktiken innebär att operatören ska hantera i stort sett alla risker och följaktligen de kostnader som dessa medför.
24 januari Nyhetsbrev Samhällsekonomiska prioriteringar Regeringens infrastrukturproposition klubbades som bekant i riksdagen den 11 december 2024. Det är med spänning vi inväntar de efterföljande direktiven från regeringen till Trafikverket att ta fram en nationell plan för transportinfrastrukturen 2026–2037 – ett regeringsbeslut väntas inom kort. Det skulle innebära att Trafikverket kan antas bli klara med sitt planförslag i slutet av våren, som följs av en remissrunda under hösten 2025.
13 december 2024 Nyhetsbrev Beslut taget om infrastruktur Så klubbade riksdagen enligt fastställd tidplan igenom regeringens infrastrukturproposition med en total ram på 1171 miljarder kronor. Att möjligheterna till alternativ finansiering öppnas upp bidrar också till att fler projekt kan realiseras. Att regeringen faktiskt satsar på ERMTS till år 2042 samt utreder ombordfinansieringen är mycket bra, särskilt då fordonen – enligt nuvarande tidplan – behöver vara utrustade till år 2030. Det blev en intressant debatt i riksdagen. Läs mer i en separat artikel.