
Från trängsel till tillväxt
Den gångna helgen deltog Tågföretagen under Omtag Svensk Järnvägs flagg i Socialdemokraternas partikongress. Det blev intensiva dagar med givande diskussioner, bland annat med LO:s ordförande Johan Lindholm, som talade gott om järnvägen och behovet av att återta såväl underhålls- som kapacitetsskulden. Vi påtalade vikten av att hitta gemensamma hållpunkter kring järnvägen och övrig infrastruktur tillsammans med näringslivet så att vi – med gemensamma tag – kan få en långsiktig planering på plats, oavsett politisk färg på regeringen.
Behovet av långsiktighet och förutsägbarhet stod i centrum även under Omtag Svensk Järnvägs rapportsläpp häromdagen Från trängsel till tillväxt – tio allvarliga flaskhalsar på järnvägen. Här identifieras flaskhalsar som behöver hanteras för att verkligen olja upp dagens järnvägssystem i syfte att underlätta arbetspendling och säkerställa industrins konkurrenskraft. Representanter från IKEA och LKAB vittnade om hur flaskhalsarna påverkar deras verksamheter och – i slutändan – Sveriges ekonomi och välfärd. LKAB vittnar om att de redan i nuläget tappar 1–2 miljarder kronor per år på grund av kapacitetsbristen, vilket påverkar deras tillväxtmöjligheter. Motsvarande synsätt kan lätt överföras på hela den svenska basindustrin.
Det är tydligt att godstransporter på järnvägen är vitalt för industrins konkurrenskraft men det är inte är enbart kapacitetsbristen som sätter hinder, utan även banavgifterna som på ett år ökat med närmare 40 procent utan ökad miljökompensation. Dagens Nyheter har rapporterat om utmaningarna, som också beror på sänkta skatter och avgifter för vägtrafiken. I sammanhanget noterar vi att Trafikverket ska återkomma till regeringen med en översyn av banavgifterna senast den 30 juni.
I veckan redovisades regeringsuppdrag från Arlandautredningen – där det konstaterades att järnvägssatsningar krävs samt att Arlandabanan behöver nyttjas mer. Fyrspår mellan Uppsala och länsgränsen som behöver genomföras under kommande planperiod, stations- och bangårdsombyggnad Stockholm Central – Tomteboda bangård samt att avskaffa stationsavgifter så att fler kan resa med pendeltåg till Arlanda.
Regeringen har beslutat att utse en särskild utredare med uppdrag att ta fram en uppdragsbeskrivning för en strategisk svensk-dansk utredning för att skapa samsyn kring behovet av kapacitet och redundans för transporter över Öresund från 2050. Utredningen ska också skapa en gemensam syn på inriktningen för hur transportsystemet i Öresundsregionen ska fungera. Utredarens förslag ska ge regeringarna i både Danmark och Sverige underlag för ställningstaganden om eventuella fortsatta samarbeten om kapacitet för transporter över Öresund. Utredaren ska redovisa sina slutsatser senast den 28 november 2025. Läs mer på regeringen.se
Ledare: Stor utsläppsökning – regeringens klimatfiasko fortsätter
Regeringen har medvetet valt att öka utsläppen – trots varningsrop från experter. Men det finns en väg tillbaka.
Läs artikeln på dn.se
Godstågsnätet monteras ned – trots att utsläppen ska minska: ”Förödande”
Sedan 1950-talet har stora delar av det svenska godstågsnätet monterats ned. Trots klimatmål om att minska utsläppen leder regeringens politik i rakt motsatt riktning, menar experter. – I praktiken så fattar de hela tiden beslut som prioriterar lastbilar, säger Bo-Lennart Nelldal, professor emeritus vid KTH.
Läs artikeln på dn.se
Angry birds-skaparens plan: Hypersnabb järnväg Stockholm–Oslo för 150 miljarder
Stockholm till Oslo på 90 minuter. Klar redan om åtta år. Prislapp: kring 150 miljarder. På tisdagen lanseras ett finskt initiativ för höghastighetsjärnväg på pelare i luften. Ett fantasiprojekt utan realism? – Det finns en stor aptit hos investerare, Sverige är redo för detta, säger Peter Vesterbacka, skaparen av mobilspelet Angry birds som nu bytt spår.
Läs artikeln på dn.se
”Det måste bli billigt att ta tåget till Arlanda”
Arlanda flygplats måste göras mer tillgänglig – för näringslivets, turismens och medborgarnas skull. Min utredning föreslår därför att stationsavgiften för tåg till Arlanda avskaffas, och antalet tåg dit fördubblas. Samtidigt behövs även åtgärder för att förbättra trafiksituationen på E4:an, skriver Arlandasamordnaren Peter Norman.
Läs artikeln på dn.se
Förslaget: Billigare resor till Arlanda – kan lösas med ny trängselskatt
Det måste bli mycket billigare och enklare att ta sig med kollektivtrafik till Arlanda. Det är ett av förslagen som regeringens Arlandautredare presenterar i dag. Finansieringen ska delvis lösas med trängselskatt på E4:an mellan Arlanda och Stockholm.
Läs artikeln på dn.se
Satsa på Arlanda och lägg ned Bromma
I Region Stockholm är vi redo att agera för Arlandas bästa. Men för att lyckas behöver vi en regering som går från ord till handling, skriver Aida Hadžialić (S), finansregionråd Region Stockholm och Michaela Haga (C), ordförande i infrastruktur- och regionplaneutskottet, region Stockholm.
Läs artikeln på di.se
Förstatligad järnväg löser inga problem
Inga problem på svensk järnväg försvinner med ett förstatligande. Tvärtom – SJ har lägre kundnöjdhet än sina konkurrenter och på sträckor där SJ är konkurrensutsatta är turtätheten högre och priserna lägre. Och det bristande underhållet beror till stor del på Trafikverket.
Läs artikeln på di.se
”Dags att ompröva järnvägsunderhållet”
En ny studie från Boston Consulting Group (BCG) visar att många infrastrukturförvaltare i Europa fortfarande förlitar sig på föråldrade och reaktiva strategier för järnvägsunderhåll, något som leder till höga kostnader och minskad tillförlitlighet. Ett skifte till mer strategiska och datadrivna arbetssätt är akut nödvändigt. Det menar Christian Haslestad, partner på Boston Consulting Group.
Läs artikeln på jarnvagar.nu
Regeringen har nyligen gett Trafikverket i uppdrag att se över nivåerna och beräkningsgrunderna för banavgifter i det statliga järnvägsnätet – ett beslut som Norra Skogs industridel Norra Timber välkomnar. De höga banavgifterna har länge varit en tung belastning för skogsindustrins tågtransporter.
Läs artikeln på nordiskskog.se
I sommar ska Trafikverkets översyn av de höga banavgifterna presenteras, och Norra Timber hoppas på en ny modell.
Läs artikeln på transportnet.se